Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sära på mor & ungar  (läst 2130 gånger)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Sära på mor & ungar
« skrivet: 22 apr-11 kl 10:01 »
Har som jag skrivit innan en bj honan som är allt annat än trevlig, sen hon fick sina ungar.
Nu är ungarna 5 veckor & eftersom man inte kan vara inne hos dem så är de ju jätte rädda :-\
Men hon tillåter inte att man går in i boxen.......
Är det skäl nog till att sära på dem så jag kan få dem lite tama fram till de skall säljas? Hon är mäkta trött på dem men skyddar dem med näbbar & klor >:D

Har aldrig särat nga innan tidigast 8 veckor innan........
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sära på mor & ungar
« Svar #1 skrivet: 22 apr-11 kl 11:11 »
Kan du inte ordna med en avdelning med en liten lucka mellan, som ungarna kommer igenom, men som är för liten för mamman. Så kan du fixa med ungarna där, samtidigt som de kan gå tillbaka till mamma när du inte är där.

Sen tycker jag att en mamma som är så extrem ska kasseras ur aveln, och inga av hennes ungar ska säljas till avel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 22 apr-11 kl 19:43 »
Instämmer med ieenilorac. Fixa en vägg som bara ungarna kommer igenom. Jag skulle inte sära så pass små bebbar från mamman.

Jag skulle inte heller behålla en sådan hona, knappast avkomma efter henne heller. Vill inte ha aggressiva djur.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 apr-11 kl 23:12 »
Får väl säga till honans försvar att hon inte va sån innan, hon e ung mamma & har haft henne utanför buren å då är hon hur snäll som helst.

Har haft likadana mammor innan, inte så överbeskyddande, men som utan ungar vart fromma som lamm.
Har även sparat ungar själv från sånna mammor & det har INTE varit så med ungarna när de blivit mammor.

Håller med att man inte skall ha aggresiva djur, för det avlar jag inte på! Skulle hon vara sån sen utan ungar så tar jag självklart ur henne ur aveln. Skulle tom ta bort henne isf, men tror absolut inte att det kommer att bli så när de flyttat........

Tack för tipsen, men bestämde mig för att det skall gå bra, så i kväll gick jag rakt in till henne & tog upp henne å höll på med henne. Då kom ju bebisarna självmant fram å nosade på mig å jag satte ner henne. Hon hoppa bort i hörnet å stampa lite å jag kunde ta en å en unge å kolla på UTAN ATT HON GJORDE NGT, mer än blängde på mig.
Så antingen fick hon en chock el så e det jag som överdrivet det hela.....antagligen en kombo av båda :D
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser