Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byter unga får tänder?  (läst 2048 gånger)

samaka

• Dalarna
Byter unga får tänder?
« skrivet: 22 apr-11 kl 13:34 »
Upptäckte att en av mina ettåringar har en glugg frami. Har inte funderat så mycket över detta med tandbyte förrut, men är det så att ung-får byter tänder såsom hund, häst, människa mm? Hoppas innerligen det, för jag vill inte gärna göra mig av med denna fina tjej.

Charlotte

• -
SV: Byter unga får tänder?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-11 kl 14:36 »
Ja, det gör dom. Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-11 kl 10:59 »
Dom byter de mellersta framtänderna först, sen de utanför och sedan de nästa året där på, tills alla 6 framtänderna är ersatta. (2 om året)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

samaka

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 23 apr-11 kl 15:18 »
Tack för svar!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 apr-11 kl 18:22 »
Dom byter de mellersta framtänderna först, sen de utanför och sedan de nästa året där på, tills alla 6 framtänderna är ersatta. (2 om året)
Du menar väl 8?  De är således 4 år när de fäller sista paret, som brukar sitta som ett par ynkliga små risgryn intill de riktiga gaddarna!

Men det så klart:  Även en mjölktand kan brytas av i olyckliga fall.  Första paret byts ut i ett-års-åldern.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser