Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten höna stor tupp??  (läst 2147 gånger)

Prosit

• Södermanland
Liten höna stor tupp??
« skrivet: 17 nov-07 kl 10:05 »
Kan det inte vara så att kycklingen kläcks för tidigt om tuppen är större än hönan? Dvs kycklingen blir för stor för det ägg den ligger i.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

anemone59

SV: Liten höna stor tupp??
« Svar #1 skrivet: 17 nov-07 kl 13:54 »
Det ligger något i den frågan. Mina dvärghönsägg kläcktes på 18 dagar men mina Hedemorahönsägg tar 21 dygn.
Den mellanskillnaden i utvecklingen till kyckling är kanske inte helt betydelselös.
Om det är en kyckling med gener från en stor ras som ska utvecklas i 21 dygn i ett litet ägg som är tänkt för ett litet djur som brukar kläckas efter bara 18 dygn så kan det nog få konsekvenser både näringsmässigt och utrymmesmässigt.
Räcker näringen i tre dygn till?
Jag funderar på om ägget är svårare att ta sig ur om kycklingen ligger helt klämd och oproportioneligt stor i ett pyttelitet ägg, kan den fortfarande rotera så den med den lilla äggtanden skär upp skalet då?

(Å andra sidan, hur tjockt är inte ett strutsägg?!
Skalet i ett litet ägg kan ju kanske vara oproportioneligt tunnt så det brister i förväg innan kycklingen egentligen är helt utvecklad och då har vi ett kuvös-problem för prematur-kycklingen, men det är bara mina kuriosatankar)

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 nov-07 kl 18:49 »
Ja det var ungeför så jag tänkte. Om både Tuppen och hönan påverkar kycklingen och endast hönan ägget så borde ju kycklingen bli för stor för ägget. Och tvärt om om tuppen är mindre ras än hönan. Å andra sidan har jag förstått att det inte är så med människor. Det är inte någon fara om en liten kvinna får barn med en stor man. Storleken på barnet ärvs efter moderns fördelsevikt (har tyvärr ingen källa till detta men chefsläkaren på ett sjukhus jag jobbat på har sagt att så är fallet ;)). Är det samma sak med höns, kanske?

(inte OT om det är tråden för onödigt vetande. :-[)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-07 kl 23:54 »
På däggdjur så är det mamman som bestämmer storleken på fostret.
Logiskt för annars skulle det ju inte kunna komma ut  ;D ;D

Och hur troligt låter det att en kyckling kan "bli för stor för sitt eget ägg"?
« Senast ändrad: 18 nov-07 kl 00:50 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 18 nov-07 kl 06:22 »
Hur menar du, med att mamman bestämmer storleken ???
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 18 nov-07 kl 08:43 »
Kycklingen kan inte bli för stor för ägget den ligger i. När maten är slut och kycklingen är färdiutvdcklad tar den sig ur. Det vanligaste är att kycklingar kläcks på 18-22 dygn men det kan variera ännu mer beroende på hur bra hönan är på att samla ihop äggen under sig eller temperaturen i kläckaren. Vanligast är att dvärgraser kläcks tidigare än stora raser.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 18 nov-07 kl 09:57 »
Hur menar du, med att mamman bestämmer storleken ???
Jag tror att Grimla menar att mamman bestämmer storleken... ;D ;D

Vilket hon har helt rätt i.

Moderns inflytande på fostret är större än faderns.
75% av variationen i födelsevikt har beräknats bero på maternella faktorer.

Moderns storlek begränsar fostrets tillväxt t.ex kan ett Shetlandsponnysto bära fram ett föl efter en Shirehingst,
fölet är då bara tredjedelen så stort som vid den reciproka korsningen.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 18 nov-07 kl 20:40 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

nina77

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 22 apr-11 kl 17:32 »
Jag har funderat på en sak, om en stor tupp parar en dvärghöna och hon sedan ruvar fram ägget. Funkar det, eller kommer kycklingen bli för stor så det lilla ägget spricker?? Satt o diskuterade detta med en vän, men vi kom inte fram till något vettigt. Så nu frågar jag här istället??

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 22 apr-11 kl 17:34 »
Ungen kommer få plats i ägget :)
Kycklingen kommer växa sig stor när den är utanför, inte i ägget :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser