Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En höna som inte är som andra :-)  (läst 1499 gånger)

nina77

• Hälsingland
En höna som inte är som andra :-)
« skrivet: 22 apr-11 kl 20:38 »
Måste berätta om min lilla speciella höna
Jag har en guldgul dvärgkochin som jag köpte i höstas, då tillsammans med sin nu avlidna syster. De var då unghöns. De var mkt tama och höll alltid ihop. De ville inte umgås med de andra hönsen, kom gärna in i huset om dörren stod öppen, gick inte in när det regnade, utan satt under en bil eller nåt. På kvällen lärde de sig aldrig att gå in själva, utan jag hittade de sovande på de mest orginella ställen. Vintern kom och den ena dog, den andra (Anna) verkade trivas ganska bra med livet i hönshuset, men ville fortfarande inte vara med de andra hönsen. Tupparna var hon jätterädd för. Nu när det blev vår, vågade hon inte gå ner för rampen till friheten, så jag får bära ut henne varje morgon, hon sitter o väntar på mig och det är bara att sträcka ut handen så sätter hon sig som en papegoja. En gång flög hon upp o satte sig på min axel. Nu har jag skaffat en liten passande dv. kochintupp (sålde min andra grupp med dv.kochin eftersom hon var så rädd för tuppen) den nya tuppen verkar ha fallit Anna i smaken, dom håller ihop i vått o torrt. Sen jag tog bort de andra tupparna i flocken har hon faktiskt blivit mkt socialare o mindre rädd för de andra. Nu har jag två snälla tuppar, en stor blandras och så Annas dvärgtupp.
Men varje kväll väntar tuppen förgäves att hon ska följa med honom in, hon sitter i en skottkärra och väntar på mig. så fort jag går ut så ropar hon ända tills jag kommer dit o "räddar" henne. Hon hoppar upp i famnen och vill bli inburen och sen vill hon sitta bredvid "sin" tupp.
Hon är så söt, kan inte annat än tycka om henne. Hon värper ett ägg varannan dag och det vill hon göra i en korg som står i foderkammaren, annars håller hon sig. Märks tydligt att det är det hon vill, så det är bara att öppna åt henne.... I hönshuset har hon en egen låda högt upp där hon bodde  mest hela vintern. Nu har jag ägg på kläckning efter henne och den snälla tuppen, ska bli spännande o se vad det kan tänkas bli :-)
Nån mer som har en annorlunda höna?

tranicos

• Västergötland
SV: En höna som inte är som andra :-)
« Svar #1 skrivet: 22 apr-11 kl 20:51 »
låter bedårande! :)

Inga

• Södermanland
    • Kennel Tarnmas
« Svar #2 skrivet: 23 apr-11 kl 23:45 »
Å vilken underbar höna du har
höns, hundar & alpackor

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #3 skrivet: 25 apr-11 kl 23:24 »
En av mina sultaner, Kjellbjørg, ska alltid in och ta en runda i huset (mitt) när dom blivit utsläppta i trädgården. Man får passa sig så man inte trampar på henne för hon står och väntar rätt utanför dörren. Det gäller att inte öppna dörren för fort för då får hon den i huvudet...
En av MESarna, Aud, föredrar att lägga ägg inne hos mig. Hon var mystiskt försvunnen vid ett tillfälle. När vi hade lagt oss den kvällen hörde vi små små ljud från... under sängen! Ägg + ruvande höna flyttades till en liten korg under en stol i köket, där det sedemera kläcktes nya små mini-Aud. Här efter att ha lagt ägg i den obäddade sängen:
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 25 apr-11 kl 23:34 »
Ett pluspoäng till höns som förstår att rätt tämja sina människor!  Ni minns väl alla filmen om Skrutten, som åkte pulka?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser