Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemorahönan är en Maranhöna?  (läst 4155 gånger)

Annamax

• Övriga världen
Hedemorahönan är en Maranhöna?
« skrivet: 24 apr-11 kl 22:28 »
Eller nu fattörjaittna som jag säger egentligen...

Jag har fyra höns och en tupp. Olika tillfälligheter har gjort att det är tre Hedemorahönor, en Isbarhöna och av någon anledning en Marantupp. Hittills i år har jag fått mellan två och tre ägg om dagen, oftast två beiga och ett grönt. Allt ok så här långt... Men IDAG!! Två beiga, ett grönt och ett mörkt, mörkt brunt??? Vad fan? Vad är det här? Har tuppen börjat värpa, eller är det en av hönorna som konverterat till maran?

Vart kommer detta mörkbruna ägg ifrån???

Kan det vara så att det egentligen är två Hedemora och en Maran, som av någon anledning inte börjat värpa förrän nu? (Alla hönsen är ca ett år gamla nu, kläckta förra våren) Hur lika är Hedemora och Maran egentligen? Jag ser då ingen skillnad på de tre... De är alla svarta med brun hals. Eller kan det bli en tillfällig förändring av äggfärg hos en Hedemora? Hjälp tack!

Anna

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hedemorahönan är en Maranhöna?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-11 kl 23:00 »
Svart kopparmaran är svarta med kopparfärg i kragen och har fjädrar på benen. Så en av dina hönor skulle nog kunna vara en maran.

Bild på en maranhöna, lånad från näetet.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Annamax

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 24 apr-11 kl 23:07 »
Hmm... Nu när jag tänker efter så är det faktiskt en av "Hedemorahönorna" som har större kam än de andra, det kan alltså vara en maran? Men hur kommer det sig att hon inte börjat värpa förrän idag? Den andra i samma ålder började i mitten av februari för första gången? Tänk dig min förvåning när jag hittade det här ägget!  ;D

Annamax

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 24 apr-11 kl 23:19 »
Jag ska kolla in benen på dem imorgon, när det är ljust, så återkommer jag!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 24 apr-11 kl 23:22 »
Olika raser mognar olika fort. Maraner kan vara ganska sena ibland (min började runt 9 månader). Jag har hönor som blir 12 månader nu som inte börjat värpa ännu medan andra börjar när de knappt är 5 månader. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Annamax

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 24 apr-11 kl 23:31 »
Olika raser mognar olika fort. Maraner kan vara ganska sena ibland (min började runt 9 månader). Jag har hönor som blir 12 månader nu som inte börjat värpa ännu medan andra börjar när de knappt är 5 månader. :)

Då är det ju inte helt osannolikt att det faktiskt smugit sig in en Maranhöna i gruppen av påstådda Hedemoror... Hon bör vara ganska precis tolv månader nu. Jag har inte reagerat på att jag aldrig fått fyra ägg på en dag, har mest tänkt att de liksom gått om varandra att någon alltid har uppehåll en dag, men nu verkar det ganska logiskt att det bara varit tre stycken som värpt, fram tills idag vill säga... Men det är helt ok med mig, bara roligt med en äggfärg till!

Annamax

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 25 apr-11 kl 22:03 »
Det är nu konstaterat att det är en Maranhöna. Jag välkomnar hennes beslut att äntligen börja värpa, det var banne mig på tiden! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser