Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rena vatten med halm  (läst 3700 gånger)

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
Rena vatten med halm
« skrivet: 25 apr-11 kl 08:59 »
Jag undrar om någon har provat att rena sin damm med halm,Damm vattnet blir fort grönt och jag har för mig att halm i vattnet
ska fungera,Någon som vet om det fungerar ???,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Rena vatten med halm
« Svar #1 skrivet: 25 apr-11 kl 11:39 »
Har aldrig provat det men vet att utomlands är det vanligt att man stoppar i en halmbale i vattenkaren till kor o för att de gröna algerna då sätter sig på halmbalen istället för på insidan av karet.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

fishyerik

• Uppland
SV: Rena vatten med halm
« Svar #2 skrivet: 25 apr-11 kl 13:25 »
Varför grönt vatten kan bli klart av halm har jag läst en massa teorier om.

Fytoplankton, det som färgar vattnet grönt, gillar näring, så i det långa loppet verkar det dumt att tillsätta mer näring till vattnet i form av halm om det är ett mer eller mindre slutet system. Men det är klart, man kan ju tillsätta mer och mer halm tills man har en ruttnande soppa om man tycker det är bättre.

Halm kan fungera och vara en lösning, särskilt på kort sikt. På längre sikt finns det ofta bättre lösningar, lite beroende på vad det är för damm förstås. Kan man odla något i dammen som man skördar; växter, fiskar eller kräftor till exempel, som man inte matar eller göder så minskar problemet med tiden.

Beroende på storlek på dammen och andra förutsättninar finns det en massa olika möjliga lösningar att prova.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser