Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka kalkon/höns/vaktel samtidigt i maskin?  (läst 4924 gånger)

äppelpaj

• Småland
Kläcka kalkon/höns/vaktel samtidigt i maskin?
« skrivet: 25 apr-11 kl 20:41 »
Halloj!
Kan man kläcka kalkon och höns tillsammans och höns och vaktel om man bara lägger in äggen lagom så de kläcks samtidigt eller är det dumt? Handlar om en king suro..

ivy

• Gotland
SV: Kläcka kalkon/höns/vaktel samtidigt i maskin?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-11 kl 21:14 »
har kläckt höns+vaktel, gick bra  :) Bör inte vara problem sålänge det är samma kläckdag som jag förstått det

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 apr-11 kl 21:21 »
bra om de kläcks hyfsat nära varann i tid..men det behövs ej..det går bra ändå..nackdelen är att det börjar lukta lite illa(rötet) om man inte kan rengöra på en veckas tid i väntan på nästa kläckning... många använder två kläckare..en stor för ruvning och en mindre för kläck..den stora får gärna vara automatisk..2-3dagar innan kläck flyttas äggen till den lilla..märker man bara upp när äggen ska över så är det här det bästa sättet :D den lille rengör man mellan kläckningarna och den stora blir typ aldrig lortig...
Fjäderfän och kaniner

ivy

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 26 apr-11 kl 19:36 »
bra om de kläcks hyfsat nära varann i tid..men det behövs ej..det går bra ändå..nackdelen är att det börjar lukta lite illa(rötet) om man inte kan rengöra på en veckas tid i väntan på nästa kläckning... många använder två kläckare..en stor för ruvning och en mindre för kläck..den stora får gärna vara automatisk..2-3dagar innan kläck flyttas äggen till den lilla..märker man bara upp när äggen ska över så är det här det bästa sättet :D den lille rengör man mellan kläckningarna och den stora blir typ aldrig lortig...

Men kan man höja fuktigheten utan risk för de som kläcks en vecka senare?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 apr-11 kl 21:20 »
Men kan man höja fuktigheten utan risk för de som kläcks en vecka senare?
man behöver inte höja så mycket på fukten..huvudsaken är att hinnan i skalet inte torkar för då får de det svårt att komma ut..
Fjäderfän och kaniner

äppelpaj

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 apr-11 kl 13:30 »
Haha, ja, en till kläckare vore väl inte helt fel, men det hoppar jag nog över  :)
Men dåså, då kan man testa det...
Ivy- Det var inga problem när vaktlarna är så mycket mindre än hönorna då?

ivy

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 27 apr-11 kl 20:27 »
man behöver inte höja så mycket på fukten..huvudsaken är att hinnan i skalet inte torkar för då får de det svårt att komma ut..

Något ca på hur mycket man kan höja fukten "utan risk"? Skulle vara kul att pröva om det funkar så det inte blir tom yta i kläckaren efter man lyst äggen...

ivy

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 27 apr-11 kl 20:33 »
Ivy- Det var inga problem när vaktlarna är så mycket mindre än hönorna då?

Kläckte fram ross kycklingar, ganska stora osmidiga kycklingar som sprang över äggen, tas de ut relativt tiidgt och sätts under värmelampa så de inte trampar runt vakteläggen funkar det. De bor även ihop nu, händer att vaktelkycklingarna blir trampade på, blöta om huvudet om de står under en ross kyckling som dricker vatten men inget de tagit skada av, de efter apar snarare deras beteende "störst först" ;D Riktigt söta tillsammans. Har hört att de ska funka att ha ihop tills vaktlarna är 3-4veckor och då separera dem, sålänge det funkar och de trivs med varandra får de gå ihop.

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 27 apr-11 kl 20:51 »
Jag skulle inte våga höja fukten mer än till 60% om jag ska ha ruvägg i samtidigt vilket ger en utdragen kläckning. Svaga kycklingar brukar bli resultatet.

Och vet jag att befruktningen är lite sisådär, ja då lägger jag i fler ägg än vad som "egentligen går"!  8)
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser