Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flera kycklinggrupper i samma bur.  (läst 2566 gånger)

Hallabon

• Västergötland
Flera kycklinggrupper i samma bur.
« skrivet: 26 apr-11 kl 07:27 »
Jag börjar få ont om kycklingburar och funderar på om jag till nästa kläck kan ha två hönor med kycklingar i samma bur?
Finns det någon som har erfarenhet av detta

Krågedal

• Östergötland
SV: Flera kycklinggrupper i samma bur.
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 07:55 »
Hej. Kul med kycklingar! Jag brukar ha de ibland ihop, men en del höner vill ha ALLA kycklingar, så håll lite koll på dem... när de har kommit överens att ex den "rang"höga har alla får den andra hönan flytta tillbaka till hönsgården, (hon kommer troligtvis börja lägga ägg snart....) Lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Hallabon

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 08:15 »
OK, tänkte att man flyttar ihop dem efter att dom blivit präglade på hönan, men det spelar ju kanske ingen roll om den ena hönan tar över alla kycklingar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 apr-11 kl 08:17 »
lite beroende på hur du planerat kläckning så kan du flytta samtliga ägg till ena hönan när de börjar kläckas inunder.. ..du kan även smyga in nykläckta kycklingar under hönan på natten..givetvis ger du den största hönan äggen/kycklingarna. 

släpp inte in nykläckta kycklingar till en höna i dagsljus utan att övervaka..det kan gå illa.
Fjäderfän och kaniner

Hallabon

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 apr-11 kl 08:52 »
OK, tack för snabba svar. Nu till följdfrågan.
Vågar man flytta en höna som ruvar till kycklingburen utan att riskera att hon kliver av.
Hur gör ni då?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 26 apr-11 kl 09:11 »
Det beror helt på hönan det! Jag har en ruvhöna som jag försökte bryta ruvnongen för geneom att bryskt ta med henne till en hönsbytardag. Nu blev hon inte såld så efter 6 timmar med bilfärd och uppvisning i bur  och bilfärd igen, så släppte jag ut henne hemma i hönshuset och hon la sig platt direkt! Så jag gav med mig, hon fick 4 nästen kläckfärdiga ägg och nu har hon 3 kycklingar.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 apr-11 kl 12:18 »
OK, tack för snabba svar. Nu till följdfrågan.
Vågar man flytta en höna som ruvar till kycklingburen utan att riskera att hon kliver av.
Hur gör ni då?
jag hade inte flyttat hönan...ligger hon dåligt till nu?kan du inte stängsla runt henne om hon befinner sig med övriga flocken?
Fjäderfän och kaniner

Hallabon

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 apr-11 kl 12:45 »
En höna ligger högt upp i ett rede och en ligger inträngd i en gammal hundkoja i ladugården. Så det är inte på de bästa ställena men det kanske funkar att stänga in dem. Kan man ha en höna instängd med mat och vatten i redet till alla äggen är kläckta? Är inte risken stor att de blir trampade på?

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 apr-11 kl 15:23 »
En höna ligger högt upp i ett rede och en ligger inträngd i en gammal hundkoja i ladugården. Så det är inte på de bästa ställena men det kanske funkar att stänga in dem. Kan man ha en höna instängd med mat och vatten i redet till alla äggen är kläckta? Är inte risken stor att de blir trampade på?
häfta fast ett nät framför redet så de små inte ramlar ner..vatten och mat kan de få i redet..hönsmammor brukar inte trampa på sina små..flytta hönan och kycklingarna när alla kläckts..
Fjäderfän och kaniner

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 03 maj-11 kl 18:11 »
"En höna ligger högt upp i ett rede . Så det är inte på de bästa ställena men det kanske funkar att stänga in dem. Kan man ha en höna instängd med mat och vatten i redet till alla äggen är kläckta? Är inte risken stor att de blir trampade på?"

Nu blir jag lite fundersam.... Har läst att hönan går ut ur redet en gång om dagen för att
äta, dricka och lägga en stinkande bajshög. Om man nu stänger in henne i redet med mat
och vatten hur blir det med bajsandet? Har läst att det inte är bra med bajs i redet.
Har en surhöna som i dagarna har lagt sig och funderar själv på när/hur vi ska flytta henne.
Redet hänger en bit upp på väggen.
« Senast ändrad: 03 maj-11 kl 18:13 av Månvargen »
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 maj-11 kl 18:25 »
"En höna ligger högt upp i ett rede . Så det är inte på de bästa ställena men det kanske funkar att stänga in dem. Kan man ha en höna instängd med mat och vatten i redet till alla äggen är kläckta? Är inte risken stor att de blir trampade på?"

Nu blir jag lite fundersam.... Har läst att hönan går ut ur redet en gång om dagen för att
äta, dricka och lägga en stinkande bajshög. Om man nu stänger in henne i redet med mat
och vatten hur blir det med bajsandet? Har läst att det inte är bra med bajs i redet.
Har en surhöna som i dagarna har lagt sig och funderar själv på när/hur vi ska flytta henne.
Redet hänger en bit upp på väggen.
givetvis får du släppa ut och rasta hönan dagligen... nätet är för att de små som kläcks inte ska ramla ur redet ;)
Fjäderfän och kaniner

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 05 maj-11 kl 11:57 »
Kastar in en liten fundering bara.... o:)
Hur lång tid tar det från att äggen har kläckts tills att hönan tills hon börjar värpa igen???

Hoppas på svar  :)
Vill man så kan man ;P

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 maj-11 kl 21:58 »
Kastar in en liten fundering bara.... o:)
Hur lång tid tar det från att äggen har kläckts tills att hönan tills hon börjar värpa igen???

Hoppas på svar  :)
beror på... tar du väck alla kycklingar ifrån mamman så kan hon börja värpa ganska omgående... annars börjar hon värpa när kycklingarna vuxit sig stora och klarar sig själva...så länge hon tar hand om de små så kommer inga ägg..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser