Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man, eller kan man inte fylla på med ägg?  (läst 3904 gånger)

HannaK

• Blekinge
Kan man, eller kan man inte fylla på med ägg?
« skrivet: 26 apr-11 kl 08:41 »
Jag har försökt leta i trådar men hittar inget bra svar. Undrar om man kan fylla på kläckaren med nya ägg som kommer att kläckas en vecka eller två senare än de ägg man la i först. Så man får en rullande kläckning.
Någon borde ha provat och lyckats bra, någon kanske gör så jämt och någon kanske provade men fick ett dåligt resultat.

Vill höra om era erfarenheter och hur ni gör med vändningen av äggen om ni kör med rullande kläckning.

Mvh
Hanna

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Kan man, eller kan man inte fylla på med ägg?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 08:52 »
Ja, jag har gjort det och det har gått bra. Men nackdelen är att när de första kläckts så lortar de ned i kläckaren så det kan börja bildas bakterier. Nu har jag på senaste tid gjort så att jag matat i ägg i ena kläckaren, sedan har jag tagit över en annan kläckare. I denna andra lägger jag över ägg som är pågång att börja kläckas, på så vis så lortar kycklingarna som kläcks tidigare inte ned den första kläckaren där det fortfarande ligger ägg som har längre tid kvar till kläck. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Baby Duck

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 08:54 »
Men då blir ju kläckaren ner-äcklad av dom första kyllingarna, sen blir det rena bakteriesörjan..

Jag maxar alltid min kläckare, lägger reservägg i ugnen samtidigt så att ev obefruktade kan bytas ut.

Alltså i vår vanliga ugn, en skål vatten på botten också bara lampan igång.
Startar fläkten ibland för luftombyte.. Perfekt temperatur.

Det är många småttingar som startat sina liv här i ugnen ( lite bakvänt) ::)

Enda nackdelen e att vändningen på gallret är helt manuell och när vi ska laga mat får
jag packa ner dom i en varm filt under tiden...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 apr-11 kl 09:00 »
Tidigare har jag alltid kört raka kläckningar men denna gången blev det så att äggleveranserna kom i otakt. Det blev 1 1/2 veckas mellanrum men det finns tyvärr bara ett! ägg från mellankläckningen (pga trasiga luftblåsor). Det stackars ägget kommer troligen inte påverka den sista laddningen alls. Den sista laddningen la jag ju in när första laddningen skulle börja kläckas. När man lägger in nya ägg så avdunstar ju en del fukt ur dem i början och det passar ju bra då i samband med kläckning då luftfuktigheten ska vara högre. Eftersom min kläckare bara vickar äggen lite så tänkte jag inte bry mig om att sluta vända för 1 äggs skull. Funderar däremot på hur jag ska lösa problemet att den inte ska kunna ramla ner men jag kommer nog på nått innan den 3/1.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 26 apr-11 kl 09:06 »
Ang. att det blir smutsigt i kläckaren... jag lyfter ur kläckbacken ur min kläckare och kan diska ur plastbotten. Tänker att om hönan kan gå ifrån äggen en halvtimma då och då, så kan nog mina ägg ligga i rumstemperatur en stund medan jag diskar.  ::)  Men är det inte så att äggen är skyddade mot smuts och bakterier av sitt skal?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

fauve

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 apr-11 kl 09:26 »
Jag har nån gång helt glömt att stänga av vändningen (  :-[ ) och det har kläckts hur bra som helst ändå och jag har också kört ägg i olika omgångar i kläckaren och då plockat ur äggen som först ska kläckas bara dagen innan beräknad kläckning, lagt dem under en värmelampa med 37 graders värme och sprayat dem med lite vatten några gånger och det har kläckts finfint, så visst går det  :)

HannaK

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 26 apr-11 kl 09:27 »
Jag tänkte också som så att det borde gå att rengöra efter första kläcket, ta ur baljan och diska av den samt byta "mattan" som äggen ligger på.. Om man har en dryg vecka till nästa kläck så bör ju inte äggen påverkas så mycket om man tar ut dem en liten stund och bäddar in dem i en filt så länge? Vill gärna ha fler synpunkter och tips.. Tänkte isåfall ta av kläckaren från vändaren och bara vicka hela lådan lite under kläckdagar så att kycklingarna slipper åka karusell.. Det borde väl räcka?

Mvh
Hanna

HannaK

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 26 apr-11 kl 09:30 »
Det låter bra att det kan gå  :) Om jag kommer igång med kläckning nu så vill jag ju hinna få ut så många kycklingar som möjligt.  ;)

Baby Duck

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 apr-11 kl 12:16 »
När äggen behöver flyttas ut en stund, ibland e timme,
lägger jag dem i en gryta, inlindade i en filt å locket på.

Sen sätter jag grytan i vasken och kranar upp 38 gradigt vatten.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 apr-11 kl 12:22 »
med en manuell kläckare funkar det fint att ta ur äggen den lilla stund det tar att rengöra kläckaren... i det vilda lämnar hönan äggen en kortare stund då och då.. städar man kläckaren på 5minuter så är det ingen fara...
Fjäderfän och kaniner

ivy

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 26 apr-11 kl 20:19 »
kan man öppna kläckaren under pågående kläckning för att flytta ägg som håller på att kläckas?
Fått lära mig att det är ajabaja att öppna kläckaren under den perioden och absolut inte röra ägg som börjat kläckas, rätt/fel??

och skrev även i  en annan tråd, ang fuktigheten, hur gör ni när ni laddat kläckaren i två omgångar och ena omgåången ska kläckas tidigare, höjer ni fuktigheten då till den första kläckningen??

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 26 apr-11 kl 22:22 »
Jag har matat på vartefter hela tiden , lagt i rader med olika datum skrivet på .När kläckdatum är så vänder jag bara dom dagarna genom att ställa en snusdosa under ena änden på kläckaren på morgonen o andra sidan på kvällen så äggen bara lutas fram o tillbaka utan att rulla.
Har funkat fint här .
När kycklingarna har kläckts så har jag tagit ut dom o deras skal ganska så snabbt o lagt under värmelampa.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

HannaK

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 26 apr-11 kl 23:22 »
Ah, låter toppen! Och snusar gör jag ju också (:-[)så dosor råder det ingen brist på här. :) Men du tar alltså inte ur äggen och rengör efter kläck då?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 26 apr-11 kl 23:44 »
Om det skulle behövas så torkar jag av med en trasa , sen kan man ju rengöra bättre vid ett annat tillfälle.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 26 apr-11 kl 23:48 »
Funkar detta bara med kycklingar eller tror ni d skulle funka med ank eller gåsägg åxå?
Dom ska ju ha så himla hög fuktighet säger alla.
Hade ju varit kanon å kunna flytta ut dom till värmelampan precis innan kläckningen.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 26 apr-11 kl 23:54 »
Jag hade ank o höns i ägg nu i vintras , jag tog ut ankäggen o doppade dom i ljummet vatten 2 ggr om dagen .
Nej jag tog ut dom efter kläck inte innan .
Det funkade bra , av tre ankägg fick jag tre ällingar o kycklingar föddes både några dagar innan o några dagar efter .

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser