Kul att ni fastnat för highland! Jag är uppfödare av highland sedan 12 år och älskar rasen!
Visst får du skicka till slakt som enskild ägare (privat person) men du måste ändå ha ett produktionsplatsnummer (SE-nummer).
Vi säljer inte del i levande djur utan kompisar som vill köpa kött får boka 1/4 eller 1/2 när vi ska slakta.
Hur många djur/ha är svårt att säga utan att veta vilket typ av bete som finns. Vi har 36 djur på 25 ha och jag tror vi kan ha 50 men då har vi väldigt bra bete och roterar djuren ofta. Plus att våra kalvar från augusti fram till november har fri tillgång på kraftfoder i kalvgömma, efter november är det bara slaktdjuren som får kraftfoder, och alla djuren har under vinterhalvåret fri tillgång på ensliage av hög kvalitet!
Kor vaccineras inte utan man har div. hälsoprogram för att kontrollera att smitta inte finns i besättningen tex BVD, Leukos och Paratuberkulos.
Hoppas detta var lite hjälp på vägen!
Tack för svar. :-)
Hur skaffar man se-nummer som privatperson?
Usch vet inte hur bra bete det är här. Det mesta är gammal åkermark som vuxit igen till bete men de har slått både hö och havre här förr.
De vi köpte av har haft får här i 8 år. Det är riktigt gräs på betena i alla fall men även bergrikt med stora härliga berg att vandra på. :-)
Är någon av dessa sjukdomar/anlag som du skrev möjliga hos getter? Vi har ju 2 getter här och de är så sjukt sällskapssjuka så vill de in till highland cattledjuren hoppar de in. Våra getter är inte kollade med något. Har inte ens några papper på dem. Tror absolut att det slutar med att de går ihop. Vi har precis lyckats få dem att fatta att de inte får vara i trädgården och sova på altanen. :-)
Fick dem och lite betar de ju av i hagarna men mest hittar de på bus. :-)
Ja mat på vintern har vi ju tänkt oss och likaså stödmata på hösten och sommaren om gräset torkar bort eller så.
Om ni har så många på 25ha så måste väl 2 vuxna och 2 kalvar kunna gå här? Vi får väl lägga in ensilage om vi märker att det minskar eller borde vi avvakta ett år och låta marken vara detta året (vi flyttade in i oktober). Bara sprida ut gödslet från gödselstacken och låta det vila? Det har inte varit mycket djur här utan bara några stycken för att hålla markena öppna.
Som gammal hästägare kan jag säga att det är hästbete här (utan att kunna förklara vad jag menar). Lite klöver mest gräs och få ängsblommor men gott om träd och stora berg. :-).