Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsna och får i samma hage?  (läst 2026 gånger)

Panetten

• Övriga världen
Åsna och får i samma hage?
« skrivet: 26 apr-11 kl 18:41 »
Det är över ett år nu som jag låter min åsnehings leva isär från mina två får. Jag är orolig för att hans ska skada/sparka fåren. Ibland låter jag dom träffas och då går det livligt till ibland. men jag är inte säker på om det är lek eller allvar? Någon som har erfarenheter?

vallhunden

• Västergötland
SV: Åsna och får i samma hage?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 18:47 »
Jag hörde talas om en fårbonde på Irland som inte kunde förstå varför han hittade döda lamm i hagen hela tiden ??? ???
Ha la sig och bevakade fårhagen och såg då att hästen sparkade bakut på lammen, som en lek, typ att den skulle se hur långt den kunde sparka dom :o :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Panetten

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 27 apr-11 kl 09:40 »
OK. Det var ju inte kul att hòra, men TACK!

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 27 apr-11 kl 09:51 »
Fast å andra sidan så används just åsnor som vaktdjur för att skydda får mot rovdjur i vissa länder. Det beror säkert på hur åsnan är som individ. Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 27 apr-11 kl 10:12 »
När jag hade unghingst,ardenner, så delade jag av en bit av hagen med ett vitt elband ungefär på 90 cm höjd med vita plaststolp. Då kunde fåren springa undan till "sin del" av hagen när hingsten fick sina galopp-fnatt. Han kom inte under och besvärade sig inte med att hoppa. Vid hö-fodring fick fåren äta i sin del,annars glufsade hästen i sig deras hö också..fast ibland fick han gå in där och "städa" :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser