Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna skrället bytte rede :(  (läst 3058 gånger)

Gamina

Höna skrället bytte rede :(
« skrivet: 26 apr-11 kl 22:26 »
Idiothönan bytte idag rede efter att ha legat ordentligt på sina ägg sedan i fredags. Äggen var alldeles kalla så jag misstänker att de är döda. När hon nu skulle komma på den dumma iden hade hon väl kunnat byta igår när det var mycket varmare inne?
Jaja hur som helst. Hur snart kan jag lysa för att se ifall fostren är döda? samt hur der jag att de är döda?
Genbank för Gotlandshöns

J.palmgren

• Gäst
SV: Höna skrället bytte rede :(
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 22:38 »
Jag hade samma problem med en av mina hönor hon hade bytt från ett rede med ett 10-tal ägg till ett med endast 1 ägg?!?! jag kände på äggen som hon legat på tidigare och de var kallare än kallast. meen tänkte jag åsså lyfte jag tillbaka hönan. samma kväll lyste jag äggen och alla hade klarat sig! Hon hade dock legat på dem i drygt två veckor och då ser man ju tydligt om innhållet lever ( rör sig som tusan!). men låt henne ligga på dem i nån dag, lys dem sedan och om du ser en väldigt tjock åder som ligger i en ring runt ägget så är de troligen döda, om det däremot är en spindel med något mörkt guppande inuti så lever de!

hoppas att de har klarat sig!

Mvh Johanna

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 23:05 »
Dessutom, om äggen verkar ha klarat sig - försök att stänga in henne lite grann så att hon inte kommer åt nåt annat rede. Ställ sen in mat och vatten så att hon kan gå upp och äta osv.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Gamina

« Svar #3 skrivet: 27 apr-11 kl 22:41 »
Kräket bytte rede igen idag (jag hann inte fixa något i morse) någon gång mellan 12 och 18.30. Hon hade inte ens den goda smaken att bälja samma rede som igår.
När jag lyuste äggen så såg jag en tydlig spindel samt en avgränsning till utanför där fostret har tagit plats än. Jag lånade ett ägg från en annan höna som ruvat exakt lika länge och jag tror de såg likadana ut kanske aningens tydligare avgränsning utåt i knäpphönans ägg. Så det är bara att hålla tummarna.
Genbank för Gotlandshöns

J.palmgren

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 apr-11 kl 07:55 »
Hehe silvertejp funkar till det mesta!  ;D Nädå skämtåsido... Det låter ju som om de har klarat sig iallafall  :D De är tåligare än man tror! Men följ Betslas råd om att stänga in henne på något sätt så att hon inte kan byta rede. Om det inte går att göra detta på ett snyggt sätt så kan man ju alltid flytta på henne och äggen och sätta henne där man själv tycker att det passar. Jag brukar flytta mina från värpredena och sätta dem i större transportburar fyllda med halm och sedan bygga en "utegård" med kompostgaller, hönan blir inte så nervös eftersom den lilla buren byggs hos dem andra hönsen så att hon iaf ska kunna se dem  :D

Hoppas att det blev lite förståeligt  :-[

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 03 maj-11 kl 00:29 »
Hejsvejs!!

Jag måste här försvara era hönor "DOM SOM BYTER REDEN". Dom är INGA idioter alls...;o) !! No no !!

* Saken är den,,,,, att HÖNAN som ligger på sina ägg ibland måste hoppa ur sitt rede för att äta, bajsa och pusta sig osv...

När hon sedan kommer tillbaka redo för att ånyo lägga sig på SINA ägg, så ligger en annan höna där och lägger sitt ägg.

(Det är allmänt känt att hönor som ska lägga ägg gärna gör det i reden där det redan finns många.)

* Sååå vad gör då "vår" höna? Jo hon hoppar in i ett annat rede, där det oftast ligger något ägg - för hennes eget "bo" är ju upptaget !!!!!

Sedan blir hon liggande där i "fel" rede... och ur hennes eget hoppar så småningom den höna som lagt just lagt sitt ägg bland alla de andra.

- Nu kallnar äggen - ... ~ MEN ~ dom klarar sig i många fler timmar än vad vi tror...

Alla har vi säkerligen varit med om detta och svurit över DUM HÖNA, men det är alltså inte hennes fel!!!!!!!!!!

(Jag har tagit för vana att lyfta ut min höna på mornarna och efter en stund kollar jag att hon har lagt sig i "sitt" rede igen,
för jag har också varit med om detta med redesbyten såklart.)

Men nu vet ni - Det är ICKE HÖNANS FEL, hon är INTE dum i huvudet :)
Så skyll EJ på henne :o)

Vill ni vara säkra på att det blir rätt - Håll koll de 3 veckor det gäller!!!

Ha det bra!

Hälsar hönans vän
Amanda

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

biggles21

« Svar #6 skrivet: 06 maj-11 kl 23:00 »
Hur många timmar klarar äggen sig om hon legat 2-3 dagar, tror ni? Jag flyttade min från värpredet till en låda på golvet i går kväll när det var mörkt, men idag på morgonen låg hon i det tomma redet!!! När jag kom hem från jobbet låg hon i lådan och såg helt nöjd ut...

Amanda

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 06 maj-11 kl 23:06 »
Beror lite på hur kallt det är i hönshuset. Annars kan ägg klara sig några timmar iaf.
Men - du ska nog låta hönan ligga där HON bestämmer, annars kommer hon att hoppa hit och dit och äggen kallnar många gånger. Då dör de absolut. Det är alltid svårt att rå över hönor... ;)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

biggles21

« Svar #8 skrivet: 06 maj-11 kl 23:18 »
Tack för det, kanske finns det hopp! Men jag var tvungen att flytta henne för de andra trängde sig ner och la nya ägg  hos henne  :)hela tiden...Jag har flyttat henne förut utan problem. Det är tredje året i rad hon ruvar, och när hon värper är hon flitigast av alla fast hon är fyra år! En makalös liten Hedemorakorsning som jag verkligen vill få avkommor efter :)...

Amanda

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 07 maj-11 kl 19:18 »
Andra hönor vill sååå gärna lägga ägg hos den höna som har ruvägg så sant så :) Där blir gärna fullt!!
Därför är det ju viktigt att man märkt de ägg som skall ruvas fram till kycklingar och att man plockar bort de som inte ska vara där.
Tyvärr får du nog inga avkommor från din hedemorahönblandning... hon har ju varit sur en tid nu och då lägger hon inga ägg,
såvida du inte sparat några från henne före??

Lycka till   :D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 07 maj-11 kl 21:03 »
Kan ju vara svårt om man jobbar hela dagarna och bara kan kolla
viss tid /dag.
Håller med om att ägg  klarar av att vara kalla längre än man tror.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser