Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel?  (läst 2087 gånger)

ellfrej

• Uppland
Vad är det för fel?
« skrivet: 27 apr-11 kl 06:28 »
Vi har hämtat några bruna värphöns ifrån ett hönseri för ca 3 veckor sedan, men nu har deras ägg gått ifrån bruna till jätte ljusa ägg! Kan det vara brist på någon vitamin eller kan det vara fodret? Vi köper helfoder åt dom!

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Vad är det för fel?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-11 kl 21:26 »
Hej

Vet inte vad det beror på .. men har sett att det finns olika typer av foder .. bla ett som är till för hönor som värper bruna ägg..
Läs på de olika innehållsförteckningarna och se om du kan lista ut vad som skiljer..

Sen kan äggfärgen variera under året och samma höna lägga ägg med olika nyanser ..

En av mina grönvärpare slår mellan turkosblå och kakigrönt?
Hon har alltså brunäggfärgsgener men de slår inte alltid igenom på äggskalsfärgen..
Om hon inte hade haft blågenen så skulle hennes ägg ha varierat mellan créme och mellanbrun
/Susanna
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

ellfrej

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-11 kl 11:38 »
Jaha, men det har jag inte tänkt på alls, vi har ju iofs nyss bytt foder!!? Måate kolla upp det, men dom värper urdåligt nu iallafall, kan det vara ruggningen som gör det?

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 29 apr-11 kl 22:13 »
Ruggar de så är det därför de inte värper. Logiskt att hönserierna gör sig av med hönorna just när de ska börja rugga. Antagligen också därför att äggen har blivit ljusare - vanligt i slutet av värpsäsongen.  Blir nog mörkare när de börjar igen efter ruggningen.

ellfrej

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 04 maj-11 kl 21:06 »
Ja, men va bra, jag vet att våra andra hönseri höns tog ett tag på sig att börja värpa men inte så här länge! Men jag har köpt vitaminer åt dom på granngården. Hoppas att det hjälper dom lite iallafall!

Maddie

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-11 kl 21:13 »
Hej !!

Hur går det för tuppen då      ???    :) 

Mår han bra ?

Har han hunnit i fatt dem eller har han blivit avspisad ?   ;)

Hälsningar M     :)

ellfrej

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-11 kl 10:36 »
Hej!! Det går jättebra för Arne ute i hönsgården, han trivs som fisken i vattnet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser