Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tackor som stångas  (läst 4662 gånger)

Kira

• Småland
tackor som stångas
« skrivet: 27 apr-11 kl 17:04 »
Oj, vilken dag för mig som "grön" fårägare :-[.
Tre av mina fyra tackor har nu fått lamm, de har stått uppdelade i varsina boxar men med öppningar så de sett och kunnat nosa på varandra. Allt var frid och fröjd tills jag tänkte att de skulle få komma ut lite och äta det nya gräset och all sly som grönskar, men de bara stångas, som värsta rodeo :o. Förstår att det är nån ranghistoria men dessa har gått tillsammans sedan de var små, nu är de två år, och det är deras första lamm. Lammen brydde de sig inte så värst om de bara blängde på varandra. Tackan med två lamm tappade bort det ena lammet men det bekom inte henne ett dugg, som tur är lammen rätt tama så lilla Tindra kom till mig istället, lite övergiven och undrande. Är det normalt beteende, jag har aldrig sett dem stånga på varandra tidigare? Nu har jag lyckats stänga in dem i sina boxar igen med rätt lamm :D de är jättebelåtna och står och tuggar på sitt gamla hö.
« Senast ändrad: 27 apr-11 kl 17:59 av Kira »

sarbe453

• Östergötland
SV: tackor som stångas
« Svar #1 skrivet: 27 apr-11 kl 20:23 »
släpp ut dem igen, det lugnar ner sig efter ett tag. Hos mig så gick det hett till i början, de stångades ordentligt. Den stackars snälla baggen fick sig också några rejäla törnar men han tröttnade och lät tackorna ordna upp det själva  ;D

Lammen stod vid sidan av men när det lugnat ner sig så hittar de sina mödrar så småningom. Men även efter det kan de stångas ordentligt om någon tacka kommer "för nära" det egna lammet eller kraftfodret eller något annat. Likaså kan de stånga varandras lamm så de flyger om de råkar komma för nära. Men jag tänker mig att det är ett ormalt beteende, mödrar ska ju skydda sin avkomma. Speciellt en tacka får jag hålla lite extra koll på om jag hanterar hennes lamm för jag kan få mig en knuff. Var lite nervöst när jag märket lammen  ;)

Så jag skulle ha lite is i magen, de kan ju inte vara åtskilda jämt eller hur!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #2 skrivet: 27 apr-11 kl 20:33 »
Jag säger som ovanstående, ha lite is i magen och släpp ihop dem igen. De är helt nya "lagar" nu när de fått lamm, och en ny rangordning ska göras upp. Vi hade problem med två getter som vi nästan trodde skulle skada varandra rejält, men efter en stund lugnade de ner sig och nu är det inga problem.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Kira

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 apr-11 kl 22:36 »
Tack för era svar, skönt att höra att det är fullt normalt med stångande tackor :)
Jag känner inte igen mina snälla damer men om det kommer nån liten räv in i hagen lär han få på moppo >:D
Såvida inte damerna inte är helt upptagna med att stånga varandra och glömmer bort att vakta lammen ;D

sarbe453

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 27 apr-11 kl 22:50 »
Jag känner inte igen mina snälla damer men om det kommer nån liten räv in i hagen lär han få på moppo >:D
Såvida inte damerna inte är helt upptagna med att stånga varandra och glömmer bort att vakta lammen ;D

;D ;D ;D ;D ;D
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Kira

• Småland
« Svar #5 skrivet: 29 apr-11 kl 11:21 »
Nu är alla ute (utom tackan som lammade igår). När jag släppte ut dem igen tog jag gubben med mig för säkerhets skull men damerna var plötsligt damer igen och uppträdde mycket civiliserat, en liten knuff men inte på så sätt som hände härom dagen då de tog flera meters sats och sprang mot varandra. Ska bli spännande att släppa ut den sista tackan som faktiskt bråkade mest om några dagar. De är så fina min lilla flock mammor och barn som går där och äter hallonsnår och rönn. Snacka om mental avkoppling att bara sitta där och titta på dem :) :) :)

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #6 skrivet: 29 apr-11 kl 19:48 »
Vad skönt!
Du ska se att de säkert går alldeles utmärkt att den sista tackan kommer ut.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Sorno

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 01 maj-11 kl 01:02 »
Det är lite lurigt det där. Förra året var det lite gruff efter lammningen, men i år hade vi en tacka som fick ordentligt med stryk. Hon var sist ut, och när vi släppte ut henne var det tre andra tackor som gick på henne samtidigt. Hon väger säkert 10-15 kg mindre än de tackorna, och blev omkullstångad ett par gånger innan vi gick emellan. Fick stalla upp henne ytterligare en dag, så att hon komma ut i samband med betessläpp. Då gick det bättre ...

Visst, det är rangordning som ska sättas, men det kändes som att det inte skulle gått bra i det fallet. En och en eller två mot en löser de säkert. Men som sagt när tre kom på en gång kändes det som att hon inte hade en chans att värja sig och att smällarna kunde ta värre. Medan en gick på framifrån så kunde ju nån annan komma från sidan. Hade ingen bagge i flocken som kunde gå emellan heller, som jag förstått sker ibland. Nej.. det var inget roligt att se.

Finns det några tankar kring sådana situationer?

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser