Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar tillsammans med ällingar  (läst 2397 gånger)

Månskensbonden

• Uppland
Kycklingar tillsammans med ällingar
« skrivet: 27 apr-11 kl 18:42 »
Är det någon av er som har erfarenhet av det?

Tidigare när jag har kläckt ällingar så har de fått gå med kycklingarna som då var i stor majoritet (30 kycklingar + ett par ankor) Det gick fint, ankorna fick sin "gröt" men åt gärna i kycklingtrågen med..  :)

Nu har jag kläckt 11 ällingar och 20 kycklingar. Tror ni att ällingarna kan bli för tuffa?
De har en vattenskål á 5 cm djup, kan det vara något problem för kycklingarna?

Tacksam för svar.
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

flax

• Halland
SV: Kycklingar tillsammans med ällingar
« Svar #1 skrivet: 27 apr-11 kl 20:36 »
Tror inte att ällingarna blir för tuffa, däremot är de väldigt klumpiga och kan lätt trampa på små nykläckta kycklingar.
Men största problemet är kanske vattnet....akta så inga kycklingar drunknar eller blir för kalla och blöta.

Jag brukar hålla mina åtskilda tills de fått ett par veckor på nacken.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

ivy

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 27 apr-11 kl 20:40 »
På ett naturbruks gymnasium hade en anka ruvat kycklingar +egna ägg, det gick bra, kycklingarna stod på kanten när mamma anka var ute och simmade med sina små.
Så helt omöjligt borde de inte vara om man kläcker dem själva, kycklingarna borde inte bli dummare av maskinkläckning eftersom deras "mamma" var anka så borde de trott att även de kunde simma :D ::)

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 27 apr-11 kl 20:46 »
Tack för svar.

Då ska jag göra iordning en nippelflaska till kycklingarna så de inte blir iputtade när de dricker...  ::)

Klumpiga är bara förnamnet, men så oerhört söta!  :-*

Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 27 apr-11 kl 21:01 »
Jaaaa....ällingar är det sötaste som finns! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser