Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg på kyckling- respektive vuxenfjädrar?  (läst 2482 gånger)

_olfi_

• Medelpad
Färg på kyckling- respektive vuxenfjädrar?
« skrivet: 28 apr-11 kl 10:02 »
Kan dunfärgen förändras när ungdjur byter från kycklingbefjädring till vuxenbefjädring? Eller byter de bara vingpennor och andra större fjädrar som inte påverkar dunfärgen? En fundering som rör mina vit/svart columbia Sussex...
« Senast ändrad: 16 maj-11 kl 20:55 av _olfi_ »
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

_olfi_

• Medelpad
SV: Färg på kyckling- respektive vuxenfjädrar?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-11 kl 20:53 »
putt!
Förenklade min frågeställning lite och hoppas att någon har ett svar!   ;)
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #2 skrivet: 18 maj-11 kl 12:14 »
Färgerna kan ändras något när de sätter vuxenfjädrar..

På mina Sussex har det svarta ibland blivit lite mindre markant och på en del mer markant..

Oftast har dom sin slutgiltiga färg vid ca 1 1/2 år

En blå dvärgcochin höna fick som 2åring plötsligt guldbandade fjädrar på halsen?
Inte så många men några..  :) Hon blev riktigt fin men inte längre färgren..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

_olfi_

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 18 maj-11 kl 20:48 »
Färgerna kan ändras något när de sätter vuxenfjädrar..

På mina Sussex har det svarta ibland blivit lite mindre markant och på en del mer markant..

Oftast har dom sin slutgiltiga färg vid ca 1 1/2 år

Ja det kan jag tänka mig, de svarta partierna sitter ju i vingar, halsbehäng och stjärtfjädrar - vilket hör till de fjädrar som de byter bort. Men huruvida dunfärgen förändras vet jag inte. Sussex ska ju ha vit dunfärg, men jag har flera ungdjur som har grå dunfärg, några ljusa andra ganska mörka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser