Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Russen på Lojsta hed  (läst 4446 gånger)

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
Russen på Lojsta hed
« skrivet: 03 aug-06 kl 21:19 »
Är det någon som vet hur det går för gotlandsrussen på lojsta hed i Gotland? Har de fått någon dispens?

//F

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Russen på Lojsta hed
« Svar #1 skrivet: 06 nov-06 kl 23:08 »
Jag trodde jag var för russen på Lojsta, att dom skulle va kvar...Men.. är det bara jag som har varit där i maj? Mötte ett gäng MAGRA o raggiga stackars djur med mängder med nertrampat hö.. Var där med min väninna som jobbar som vet.assistent åt en framstående hästvetrinär så vi är nog inte helt ute o cycklar när vi tycker att det var inte så j-a gemytligt att åka dit med barnen för att titta på ponnyn....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 23 nov-06 kl 19:45 »
Jag trodde jag oxå var för.... det är ju liksom det ursprungliga, det riktigt genuina!!

En kompis har hämtat hem 2 små russ. De hade löss, var fulla med inälvsparasiter och hade vattenskållor!! Dessutom är de chockade över att ha blivit tagna från sina mammor så abrupt och livrädda för männsikor!!

Hm...så jag vacklar!! Tyvärr!!

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 17 dec-06 kl 21:22 »
Ojdå, det hade jag ingen aning om. Trodde att de hade ägare som såg till att ponnyerna sköttes. Jag menar visst tycker jag att de ska få vara kvar utan en massa ligghállar och jag vet inte allt vad det var (är inte så insatt i det) men även "urhästar" på sin orginalplats måste ju skötas och få ordentligt foder.

Dolyta

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 dec-06 kl 11:46 »
Hoppsan, jag har alltid tyckt att russen borde få vara kvar på Lojsta jag också, själv har jag aldrig varit där och tittat på dem, men om det är som ni säger, att de mår så pass dåligt, då vet jag inte vad jag ska tycka längre...

ManiacDarling

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 dec-06 kl 16:47 »
Frågan är ju hur "vilda" liv de egentligen lever??
Någon som vet hur många hästar de är på hur stora ytor?
Jag menar, en vildhäst "ska" ju inte drabbas av inälvsparasiter. Eftersom deras naturliga liv är nomadiserat så betar de aldrig på samma ställen år efter år - det är när de gör det som de får parasiter.

Jag tycker att en vildhäst ska få vara en vildhäst om det FINNS rätt förutsättningar i mijön, men om det finns begränsningar som gör det svårt för dem så måste man ju hjälpa till! Om det är så att dessa hästar har tillgång till för lite utrymme och inte får möjlighet att leva som nomader så lever de inte som riktiga vildhästar och det för ju med sig en massa andra följd-problem(som vi tamhästägare brottas med dagligen): parasiter, mat-brist, väderskydds-brist(?), löss(?),.sämre tillväxt för fölungarna, hovproblem, etc..
Alltså måste man isåfall behandla dessa hästar som tamhästar och inte vildhästar. Tycker då att de ska ha allt som en vanlig lösdriftshäst ska ha och inte mindre: hösilagebalar, halmade ligghallar, rätt underlag, hovvård, avmaskning, vaccinering, avlusning, fodertillskott, vetrinär etc etc etc.......

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #6 skrivet: 03 jan-07 kl 03:58 »
Jag har varit på Lojsta Hed för ca: 17 år sedan och då sköttes stammen om av Börje Johansson , men vet inte vem som ansvarar över den nu. Då avmaskades de 2ggr/år och verkades och mådde bra. Var lite skygga men inte helt vilda så mycket tama så att det gick att göra dessa åtgärder. Tyckte de såg fina ut och hoppas av hela mitt hjärta att de skall få leva kvar där . Finns en gripande bok om deras histotia skriven om tiden runt 40-talet som heter Vildrussen. Går att låna på biblioteket och passar att höras av hela familjen barn som vuxen. Kram från Skvattram!

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 11 feb-07 kl 18:51 »
Jag hoppas de får vara kvar!! Och hoppas att detta var ett olycksfall i arbetet! Som jag hört är det fortfarande Börje som är ansvarig..... Jag har hört att de verkas (det vet jag) och avmaskas reglebundet. Men vad reglebundet är det vet jag inte. Så riktigt vilda är de inte!

Ingen annan med erfarenhet?? Mitt sto är född på Lojsta... idag 13 år och underbar med människor med en jäkel med andra hästar  ;) Jag har bara haft henne i 4 år.

S KVATTRAM

• Skvattram
SV: Russen på Lojsta hed
« Svar #8 skrivet: 24 aug-09 kl 14:04 »
Man skall inte jämföra vildrussen med tamhästar, som sköts på ett helt annat vis. Jag har varit runt och kollat vilda hästar lite överallt i världen och de är långhåriga och bukiga samt saknar muskler som tamhästarna därför en vildhäst använder inte samma muskler som en tamhäst utan att må dåligt för det. Oftast blir de ett tio-talår äldre än tamhästen och alla fölningar bidrager också till deras look. Låt vildhästarna finnas kram Skvattram!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 aug-09 kl 14:45 »
Scannern funkar inte... o här står jag med några foton från Lojsta. Nog är dom både muskelfattiga o bukiga o långhåriga allt..det kan man ju inte neka till...o en hel del revbenspjäll ser man också..... :-\
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Bruksmia

• Småbrukande hästkvinna med turistföretag
    • Håknäs Hästbruk
« Svar #10 skrivet: 24 aug-09 kl 22:53 »
Att inte vilda hästar skulle ha parasiter är fel. Läs Monty Roberts bok om Shy Boy så får ni se. Att russen på Lojsta hed är bukiga och tunna är det väl inget snack om, men far utomlands och titta på hästar som jobbar och ser ut så. Att ett sto som har fölat tappar hull är inget konstigt när fölungen ska ha mjölk går det åt mängder. Jag har själv varit där och hjälpt till vid en premiering när de drevs ihop och kontrollerades. Men tanken med flocken är att de ska leva med så lite inflytande från människan som möjligt. Ursprungligen svalt många russ ihjäl under vintern. Idag stödutfodras dom hela vintern vilket gör att ingen dör av svält. Att det sedan är ett hårt liv dom lever kan ju diskuteras, dom har det nog bättre än många renar här uppe!

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #11 skrivet: 03 sep-09 kl 09:15 »
De har ju 600ha att ströva på så det borde inte bli så mycket mask som sprids på denna yta, dessutom anser nuvarande vet.kår att avmaskningar skall dras ner på med rådande resistensproblem och att stora marker minskar risken för spridning dessutom finns rikligt med örter och barksorter som hästarna söker sig till om något maskangrepp förefinns. Verkar också överdrivet att vaccinera dem då ingen smitta kommer in utifrån. Och ni som uppsöker dem tänk då på att ha rena kläder på er och mata dem ej för att det inte skall komma främmande bakterier till flocken.Mvh Inger

nina12345

« Svar #12 skrivet: 04 sep-09 kl 21:54 »
 Att ett sto som har fölat tappar hull är inget konstigt när fölungen ska ha mjölk går det åt mängder. Jag har själv varit där och hjälpt till vid en premiering när de drevs ihop och kontrollerades.
[/quote]

Ett sto som ger mjölk har självklart ett stör behov av mat men at anse att det är normalt att dom blir mager som staket är ju sjukt!  >:(
Självklart åste man mata på dom mer då. Har du en svårfödd häst låter du den vara staketfärdig då oxå eller?
Eller ä det rätt att lämna ett mjälkande sto på det sättet bara för att hon skall vara "vildhäst"?

Har själv varit där vid två tillfällen. Ena gången träffade vi enbart två hästar i skogen med föl vid sidan. Båda var magra och väldigt bukiga men inte så fruktansvärda. En ganska så trevlig syn omän jag tyclte dom hade kunnat vara finare.

DÄremot var andra besöket under premieringen ingen vacker syn. HAde set fram emot en fin dag för att titta på premiering men vi blev inte kvar lång stund där. Jag mådde illa av alla spjälstaket till hästar och skämmdes fruktansvärt över att visa berömda Lojsta Hed.
Hästar som var ihopfösta i små trånga utrymmen och mer eller mindre försökte ha ihjäl varandra. Slagsmål utbröt hela tiden, hästar som blödde och ingen brydde sig.

Hade det varit en privatperson som hade hafft sin hästhållning på det sättet hade den fått djurförbud. Det är jag säker på.
Fy fasiken säger jag bara.

Bruksmia

• Småbrukande hästkvinna med turistföretag
    • Håknäs Hästbruk
« Svar #13 skrivet: 05 sep-09 kl 22:49 »
Jag har som sagt varit där och tittat och hjälpt till vid en premiering. Då såg jag ston med revbenen framme och väldigt bukiga. Det kan man se i vilken vildhästflock som helst. Hade en i grannbyn som födde upp halvblod , där kunde man räkna alla revbenen på stona när man körde förbi på vägen. Hon blev nog anmäld men var ansedd som en duktig hästmänniska? Nu har hon flyttat och fortsätter säkert med hästar någon annan stans på samma sätt.

Att hästar slåss när dom kommer på trånga utrymmen och att det kan se blodigt ut förstår jag kan chocka oss fredliga människor. Att avskaffa en sån unik plats som Lojsta hed tycker jag däremot är lika trångsynt som att vilja utrota alla vargar i sverige. Ska allt som är farligt eller störande för oss människor utrotas? Hur sköter naturen sig när inte vi människor är där och petar? Mår hästar bättre av att stå i en box 12 timmar om dygnet för att sedan komma ut i en paddock på 40*40 m? Är det livskvalite? För vem isåfall ? Oss eller hästen?

Jag har själv 17 hästar och försöker hålla dem så naturligt som möjligt. Visst skadar dom varandra ibland och dom blöder till och med :o. Men om jag jämför deras liv med grannens travhäst som står ensam i en hage så är det värt det. Han var tvungen att kastrera sin hingst för att han bet sig själv i ljumskarna! Snacka understimulerad  >:(.

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 09 sep-09 kl 17:01 »
Jag har just återkommit från England, där jag fick glädjen att besöka både Dartmooreheden och New forest. på bägge dessa gigantiskt stora områden strövar ponnies fritt i större och mindre flockar. Nu vet jag inte om det går att jämföra Dartmooreponnies resp. New forestponnies med russen på Lojsta hed men jag fick i alla fall se välmående hästar i gott hull och med blank päls. De flesta ägs av någon och man har ett samarbete med skogvaktaren vad gäller tillsyn.

De två nedre bilderna är tagna genom bussfönstret under färd och är från Dartmoore, det översta är från New forest och visar ett dräktigt sto. De flesta dräktiga ston hade dessutom ett fjolårsföl vid sidan om.

Hästarna var mycket sällskapliga och man får ofta stanna bilen/bussen för att släppa förbi passerande hästar eftersom hästarna inte bryr sig eller är rädda för varken bilar eller främmande folk.
« Senast ändrad: 09 sep-09 kl 17:07 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #15 skrivet: 11 sep-09 kl 08:16 »
Åh, vad glad jag blir över att få se bilder från Dartmoorheden. Jag var där sommaren 1969 alltså för 40 år sedan på ridläger i 1 månad och vi red där 6 tim varje dag och hade ridledare och picknick. Jag har också bilder från vildhästarna och vildkor och får. Det var fantastiskt vackert och underbart att rida där. Själv var jag 15 år och red en halvvild och halvinriden 3-årig Dartmoorvalack. Hästarna på heden var skäckiga på den tiden vilket är förbjuder för en Dartmoorponny idag? Jag tycker nog det var snarlikt utseende på dessa hästar som russen vad beträffar hull,bukighet,storlek  och vildhet. Jag kunde nätt och jämnt fota dem de var lättflydda. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser