Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagens iakttagelse 1 - "drönarutskärning"  (läst 3416 gånger)

ersam

• -
Dagens iakttagelse 1 - "drönarutskärning"
« skrivet: 28 apr-11 kl 22:46 »
Upptäckte att jag visst glömt en drönarram i ett samhälle. Minns inte om jag saknade vax/ram eller om den bara glömts kvar.

Då ett av facken var färdigbyggt och fullt med täckta drönarceller så skar jag ut den när jag ändå var igång. Öppnade säkert en 20-30 celler och rotade omkring. Inga varroa kunde konstateras.

Förstår om jag är tidigt ute med att börja skära men trodde kanske jag skulle se några kvalster. Har jag lyckats ovanligt bra i höstas eller är det för tidigt för Varroan att reproducera sig?

captcleo

• Blekinge
SV: Dagens iakttagelse 1 - "drönarutskärning"
« Svar #1 skrivet: 29 apr-11 kl 08:53 »
Min privata uppfattning är att drönarutskärning är biodlarfolklor. Jag har fryst ner och plockat sönder en hel ICA plastkasse med täckt drönarvax. Inte ett enda kvalster. Min kollega som höll på med drönarutskärning har på min begäran också plockar sönder drönareller. Inte heller han hittade någonting. Så numera har han slutat med extra jobb som inte tycks bära några frukter.

Det vore bra att biodlare skall inte lita på diverse uppmaningar och verkligen kollar hur det funkar. Eller om det överhuvudtaget funkar.
Johaness , samma här, egna erfarningar är dom man kan lita på
"I´ll be back"

Curt

« Svar #2 skrivet: 29 apr-11 kl 09:50 »
Då får väl jag kvittera med att jag ofta funnit kvalster i drönarutskärningar. Förövrigt använde vi samma drönarram även innan Varroan kom. Då kallades den byggram. Den användes som indikation på svärmstämning. Bin i svärmstämning slutar bygga celler i byggramen.

Jano

• Halland
« Svar #3 skrivet: 29 apr-11 kl 10:19 »
Att det inte hittas några varroa i en täckt drönarram i maj är bevis på att höstens behandling var effektiv. Finns varroakvalster i samhället så finns de i drönarynglet.

Lars i skogen

« Svar #4 skrivet: 29 apr-11 kl 11:52 »
Att man inte hittar kvalster i drönet nu tyder ju på att man har behandlat i höstas, men man ska nog inte dra för stora växlar på det. Min aerfarenheter är att jag inte brukar se kvalster i drönet i juni heller, och när jag gör nedfallskontroll i juni brukar som mest ett kvalster trilla ner på tre dagar. Men på hösten har jag likväl (uppsakttningsvis) upp emot tusen kvalster per samhälle. För mig känns det som en normal nivå, inte bra och inte dåligt. Det kräver behandling varje höst, men stör inte samhället på något sätt. Men man får ALDRIG ta ett lågt nedfall eller att man inte ser kvalster i drönet som tecken på att man inte behöver behandla så noga! Vet flera som gjort det, inklusive mej själv, och det har alltid slutat med elände och panikåtgärder sommaren efter!

captcleo

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 29 apr-11 kl 13:10 »
Då får väl jag kvittera med att jag ofta funnit kvalster i drönarutskärningar. Förövrigt använde vi samma drönarram även innan Varroan kom. Då kallades den byggram. Den användes som indikation på svärmstämning. Bin i svärmstämning slutar bygga celler i byggramen.
intressant , det visste jag inte
"I´ll be back"

Lars i skogen

« Svar #6 skrivet: 29 apr-11 kl 16:17 »
Läs på sidan:

http://www.wermdobiodlare.se/under/inno.html

artikel - "Varroa underlägg"

Jaha? Jag vet inte vad du vill säga.

Självklart kollar jag nedfall på ett sätt så att varken bina eller myror kan städa bort dem. Jag kollar nedfall på precis samma sätt vid höstbehandlingen, och det är utifrån nedfallet då jag gör uppskattningen på (vanligtvis) uppåt tusen kvalster.

Eller du kanske bara är ute efter att vara dryg? Varsågod om det gör din dag...

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 29 apr-11 kl 17:12 »
Jag brukar hitta kvalster i drönarcellerna - därför var jag förvånad att jag inte hittade någon. Sen om det är folklor eller annat bryr jag mig inte så mycket om. Jag har min tro och det är att skära drönarceller. Det funkar för mig. Totalt ovetenskapligt men ser ingen anledning till att låta bli. Kommer nya rön - det är därför bra att det ifrågasätts - så är jag beredd att ompröva beslutet.

Alltså - om jag tolkar det rätt så torde jag lyckats bra i höstas, annars borde jag sett nått kvalster redan nu?

Lars i skogen

« Svar #8 skrivet: 29 apr-11 kl 21:16 »
Johannes: Du citerade mitt inlägg, och det är bara jag som nämnt nedfallskontroll i denna tråd. Utgick därför från att det var mig du riktade dig till.

ersam: Är ju intressant att vissa av oss hittar kvalster i drönet och andra inte. Eller letar vi bara olika noga? Jag har oxå hittat kvalster, men det är högt sällan.
Det skulle ju kunna bero på någon skillnad, på kvalster, bin eller t ex placering av drönarramen? Kvalstren tror jag är absolut minst troligt att deras beteende skiljer sig åt. Placering av ramen låter ju isf mer troligt.

Lars i skogen

« Svar #9 skrivet: 29 apr-11 kl 21:22 »
mer...
Jag tror inte att man ska uttala sig så bestämt om hur det är med varroan utifrån hur det ser ut nu i alla fall. Även kvalstren dör ju under vintern, och därför ska det generellt finnas lite kvalster nu i början av säsongen.
Kanske har du tidigare haft högt varroatryck och det är därför du även sett mycket kvalster i drönet? Jämför hur mycket kvalster du hittar i sommar med hur det såg ut förra året istället så får du nog en bättre indikation på hur bra du lyckades med behandingen!

Michailov

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 29 apr-11 kl 22:54 »
När jag gick grundkursen fick vi kolla fryst drönarvax. Det fanns varroa i det men inte alla såg det direkt. De som glömt läsglasögonen såg det först efter att vi pekade.

Johannes: Skaffa läsglasögon.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Curt

« Svar #11 skrivet: 29 apr-11 kl 23:22 »
Jag brukar hitta kvalster i drönarcellerna - därför var jag förvånad att jag inte hittade någon. Sen om det är folklor eller annat bryr jag mig inte så mycket om. Jag har min tro och det är att skära drönarceller. Det funkar för mig. Totalt ovetenskapligt men ser ingen anledning till att låta bli. Kommer nya rön - det är därför bra att det ifrågasätts - så är jag beredd att ompröva beslutet.

Alltså - om jag tolkar det rätt så torde jag lyckats bra i höstas, annars borde jag sett nått kvalster redan nu?
I vårt område har vi lyckats att hålla kvalsternivån låg genom konsekvent bekämpning med drönarutskärning och oxalsyra, samt mjölksyra på svärmar. Reinvationsnivån är låg. Därför hittar vi inte så många kvalster i drönarramarna. Om man börjar släppa på rutinerna kan läget snabbt förändras. Det vill vi ju inte.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 29 apr-11 kl 23:50 »
I de två samhällena som gick under låg en "hög"* med Varroa på botten. Kanske de gick under strax efter behandlingen och inte hann städa ur till skillnad från de som överlevde? Eller "släpper" kvalstren taget i samband med att samhället går under och faller till botten...  ???

*hög är att ta i men där fanns påtagligt många kvalster på botten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser