Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fönix färger  (läst 2288 gånger)

jentora

• Västergötland
Fönix färger
« skrivet: 28 apr-11 kl 23:55 »
Vet någon om man kan använda en silverhalsad tupp till guldhalsade hönor? Frågan är om det är dumt för att färgerna ska hållas, kycklingarna borde väl bli någon sorts blandning?
Bor på liten gård med sambo, son, dotter, svärfar, Am. Paint, Shettis, två minigrisar, katt, hönor och gärna får i framtiden!!

_olfi_

• Medelpad
SV: Fönix färger
« Svar #1 skrivet: 29 apr-11 kl 14:21 »
Någon får rätta mig om jag har fel, men jag tror att hönorna blir silverhalsade och tupparna blir citron/orangehalsade (dvs nånstans mittemellan) så det borde gå alldeles utmärkt. Om tupparna i fråga har den riktiga orangehalsade färgen (finns en standardiserad sådan också) eller en mer oren variant är mer oklart...

Man kan använda de "mellanfärgade" tupparna till avel också sedan och få båda färgerna efter dem (lite olika fördelning beroende på om hönan är guld eller silver).

Det blir vice versa om man har en guldhalsad tupp på en silverhalsad höna: guldhalsade hönor och orangehalsade tuppar.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

jentora

• Västergötland
SV: Fönix färger
« Svar #2 skrivet: 01 maj-11 kl 23:19 »
Tack så mycket för svaret!! Ingen som invänt så det är säkert så som du säger. Tänkte bara höra lite, jag kan inget alls om färger och vad som blir om man blandar och om det kanske är önskvärt för vissa färger att man inte blandar ihop dom. Men då är alltså silveranlaget dominant då i alla fall hos hönsen. Hos de tuppar som blir kanske silveranlaget går igenom till dera eventuella kycklingar, spännande, det är ju bara att prova och se vad det blir  :D
Bor på liten gård med sambo, son, dotter, svärfar, Am. Paint, Shettis, två minigrisar, katt, hönor och gärna får i framtiden!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser