Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu får hon en egen tråd, vill/kan inte öppna ögonen..  (läst 3749 gånger)

HannaK

• Blekinge
Skrev i svullet, blekt ansiktetråden igår om min höna som var svullen i ena halvan av ansiktet. Idag är hela ansiktet svullet, bägge ögonen stängda.  :'( Inga andra symptom mer än att hon är vissen förstås..

Vad sjutton gör man? Inga bra veterinärstationer öppna, jouren på distrikt förstås men dem har jag ingen bra erfarenhet av..

Mvh
Hanna

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Nu får hon en egen tråd, vill/kan inte öppna ögonen..
« Svar #1 skrivet: 30 apr-11 kl 09:35 »
Skrev i svullet, blekt ansiktetråden  ?????????
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

HannaK

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 30 apr-11 kl 09:47 »
Ja, det finns en tråd som heter så.. Skrev i den igår då min höna också var svullen i ansiktet.. Idag är det värre så min höna fick en egen tråd i hopp om att få lite hjälp..

..... ILT...?  :-X  :-\  :'(
« Senast ändrad: 30 apr-11 kl 10:03 av HannaK »

Dolvis

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-11 kl 11:45 »
Det låter tyvärr som ILT.  :( Rosslar hon och nyser?

HannaK

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 30 apr-11 kl 11:54 »
Inga som helst ljud från luftvägarna, inga nysningar och näbben är stängd när hon andas. :-\ Hon sträcker inte på halsen heller.. Rinner varken från ögon eller näsa.
Har baddat ögonen med natriumklorid och efter det så öppnar hon båda ögonen lite men de ser irriterade ut.
Vore hur trist som helst om det skulle vara ILT :( Fortsätter med min TLC behandling plus lite extra vitaminer och ser vad som händer.. Är väl inte mycket annat att göra.

Mvh

trallallaa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 apr-11 kl 13:38 »
Om det inte är ILT ,så kan det ju vara ventilationen i hönshuset, amoniak, allergi mot något ,så som nytt strö??

HannaK

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 30 apr-11 kl 14:45 »
Ja, om hon bara får detta med ögonen och tillfrisknar så är det förhoppningsvis något annat än ILT.. Ingen av de andra hönsen har visat något, de är lika pigga och glada som innan.

Hon kisar iallafall med bägge ögonen nu och har fått i sig lite uppblött bröd, alltid något.

HannaK

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 01 maj-11 kl 09:38 »
I morse när jag öppnade dörren till badrummet så möttes jag av två skarpa ögon som var vidöppna :D Något irriterad i huden runt ögonen fortfarande men tillräckligt lite för att Gullan skulle få gå ut till sina kompisar igen. Väl ute var hon som vanligt. :)
Vad det var för fel vet jag inte men skönt att hon blev bra så fort.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 01 maj-11 kl 11:04 »
Hoppas hon fortsätter att krya på sig! :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 01 maj-11 kl 19:42 »
Jag tycker att bilderna och beskrivningarna på dessa ögonproblem liknar mycket hur det blir efter ILT-vaccination.  Kan de ha fått vaccinsmitta?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
« Svar #10 skrivet: 01 maj-11 kl 23:15 »
Kan det inte vara getingstick? Allergisk reaktion. Kanske kom i vägen för en geting eller en svärm? Någon i närheten som har bikupor ?
När min tupp blev bistucken svällde ena sidan av ansiktet upp, men han var pigg och som vanligt...

Fast det är klart konstigt att inte hela ansiktet skulle svälla upp på en gång om det var det... inte först en sida, sedan den andra...
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

HannaK

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 02 maj-11 kl 08:12 »
Ja, först trodde jag också att hönan hade blivit biten/stucken av något men den teorin lade jag ner när hon hade båda ögonen igenmurade dagen efter första svullnaden. Någon ILT-vaccination har de inte varit i närheten av. Jag har förvisso köpt ett gäng nya djur men de sitter fortfarande i karantän i en helt annan byggnad. Jag har varit noga med att inte sprida ev smitta och har behandlat de nya som om de skulle kunna vara smittade av något. De nya djuren är än så länge friska och pigga, inga som helst tecken på sjukdom.

Gullan är nu helt fin i ögonen och precis som vanligt.. Mycket märkligt..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 02 maj-11 kl 08:16 »
Pollenallergi ?  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Micki o Molly

• -
« Svar #13 skrivet: 02 maj-11 kl 09:14 »

uttorkad,,?  pga,,tidigt stadie av hakmask ?     Mobbing ?  Fick inte komma fram till vattnet ?
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

HannaK

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 02 maj-11 kl 09:35 »
Ja, pollenallergi är inte att leka med ;) Har funderat på om det kunde vara någon allergisk reaktion men då borde det inte ha kommit stegvis.. Dvs först ena ögat och sen andra..?
Mask vet jag inte.. Kan de bli så då? Och skulle hon tillfriskna utan att ha blivit avmaskad isåfall? Gullan är näst högsta hönset i gården och mobbning förekommer inte bland dem.. Alla får äta och dricka och ingen är elak mot någon.

Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser