Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem tar höns i utegård?  (läst 1183 gånger)

Lena A

Vem tar höns i utegård?
« skrivet: 30 apr-11 kl 09:51 »
Denna fråga har säkert varit uppe tidigare, men jag hittar inget svar genom sökfunktionen nu.

För en vecka sedan hade vi besök av räv som tog ett par höna och tydligen rev två stycken rejält på ryggen (en dog) men den andra klarade sig trots ett ganska djupt sår på ryggen.

Våra två kvarvarande (hönan o en tupp) var igår i utegården. På kvällen när jag kom hem låg hönan död och tuppen var borta. Vi håller på att fixa ett bättre tak till utegården och för tillfället låg hönsnätet löst över några bräder och det var en glipa på ca 1-2 dm från nättaket till väggen. Annars var hela taket täckt. Vem kan ha tagit sig in där och sedan släpat ut tuppen utan att lämna några spår?? Det finns enbart ett fåtal fjädrar på marken. Inget blod alls.

Jag funderar också på om det kan ha varit både räven och denne okände som var i farten förra veckan.

Några idéer från alla ni kunniga och erfarna av dylika händelser? Kan man göra något åt det i så fall?

Tacksam för svar/idéer.

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
SV: Vem tar höns i utegård?
« Svar #1 skrivet: 30 apr-11 kl 09:57 »
Ett av de mindre mårddjuren kanske?
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

mymlan65

• Småland
SV: Vem tar höns i utegård?
« Svar #2 skrivet: 30 apr-11 kl 10:03 »
Tror jag också... Båda gångerna....
När räven går in så dräper han så mycket han kan, för att det ska bli tyst. Brukar se ut som ett slagfält.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser