Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betessläpp imorn  (läst 1654 gånger)

Tesla

Betessläpp imorn
« skrivet: 30 apr-11 kl 14:33 »
Hur gör man med kraftfodret då?
Drar bort det helt på en gång eller ska man trappa ner? Betet i sig är ju så kraftigt, frodigt vårbete.
Några tackor har fått sina lamm, de andra lammar när som helst.

vallhunden

• Västergötland
SV: Betessläpp imorn
« Svar #1 skrivet: 30 apr-11 kl 15:54 »
Jag brukar släppa fåren på bete på kvällen. Detta efter att jag fick trumsjuka på några tackor i samband med betessläpp. Skippa kraftfodergivan på kvällen (eller ge dom bara lite), men ge dom hö i samband med kvällsmatningen. Efter det att de har ätit sig mätta på höet, brukar jag släppa dom. Sen fortsätter jag med kraftfodret i ca en vecka. Trappar ner allt eftersom. Detta eftersom det tar minst en vecka för magen och bakterierna att ställa om till bete och kunna tillgodogöra sig den nya kosten ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #2 skrivet: 30 apr-11 kl 17:00 »
Vi använder ju inte kraftfoder men låter en ensilagebal följa med ut och de äter faktiskt även om de ratar mer och mer.

Tesla

« Svar #3 skrivet: 30 apr-11 kl 22:56 »
Läste nu i Erik Sjödins fårbok att "proteinfodermedlet i egen kraftfoderblandning kan man ta bort då det späda betet innehåller mycket protein". Jag ger mina endast hel korn + hösilage så tar bort kornet från och med imorn, är rädd att det ska bli för mkt protein för dom då betet är så frodigt. En matsäck med hösilage får dom med sig ut få se om de äter eller inte, möjligheten finns iaf för dom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser