Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängig tupp?  (läst 5131 gånger)

Misonten

• Västergötland
Hängig tupp?
« skrivet: 30 apr-11 kl 18:06 »
Min tupp har suttit hopkrupen hela dagen antingen med huvudet indraget eller under vingen. blundar som om han sover. Rumpen lite hängandes o lite allmänt lojj. Ser trött ut på ögonen med. Han är ca 1år, brukar va väldigt pigg o allärt servar damerna i huset o springer runt...

Vad kan det vara med min fina puppis ??? ???
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hängig tupp?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-11 kl 08:31 »
Om din tupp inte har några infekterade sår eller kraftigt ohyreangrepp så låter det somnågon form av infektion.

Vilken sort är svårt att säga då din beskrivning på vilken allmänpåverkad höna som helst.

Kolla om han 
-är kladdig runt kloaken. Diarré kan bli bättre om man försöker ge snäll mot magen bakterier (Proviva a-fil eller liknande) Man kan också ge diarsenyl som är en lera till hund och häst som binder till sig toxiska ämnen som bildas i tarmen vid magsjuka.

-har full kräva.Har han stopp i krävan massera och håll honom upp och ner så att han kräks. Ge olja och sätt honom lungt och lagom varmt. Masera och ge olja flera gånger/dag.

-är kladdig runt ögon och näsborrar. Förskylningar är oftast virus och då gäller vila värme vänlighet och lite extra god omvårdnad.

Hoppas han kryar på sig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Misonten

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 maj-11 kl 08:34 »
Tack lina för svaret!
Vände på alla hönsen igår och någon ohyra kunde jag inte hitta!
Ska undersöka vidare idag!

Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Misonten

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 maj-11 kl 10:26 »
Ahhh idag hittade jag odjuren som jag har letat men inte hittat några innan. Vände tuppen helt uppochned idag "Stackare" Men jag hittade lössen, så nu blir det frontline på alla!!
Sprayar huset med virkon S också i samma vända när hönsen ändå är ute.

Något mer jag kan göra mot uslingarna?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 01 maj-11 kl 14:15 »
Vill bara förtydliga att Virkon S inte hjälper mot ohyra. Det är ett desinficeringsmedel och dödar bakterier, vissa virustyper och samt en del sporer. Ohyra hjälper det inte mot.

Är det löss du har så räcker Frontline gott för att lösa problemet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Misonten

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 maj-11 kl 15:33 »
Okej! Tack...

Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser