Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite hjälp med vaktelbebisar  (läst 2114 gånger)

Kelso06

• Västergötland
Lite hjälp med vaktelbebisar
« skrivet: 01 maj-11 kl 07:39 »
Nu har det kläckts 18 stycken vaktelbebisar av 35 ägg i kläckaren. Alla pigga och glada verkar det som. Men nybörjare som man finns det lite frågor...

För det första kan jag inte se skillnad på könen. Vet att jag inte kan göra det ännu, men ser inte skillnaden på mina tre vuxna heller. Alla skummar, pga parning, men 2lägger ägg så det är två hönor.

Sedan färgerna... Finns det någon bra sida med färger?

Till sist... Nu bor de i ett akvarium i källaren med vätmelampa. När kan jag flytta ut dem i hönshuset med värmelampa? Hur länge behövs lampan?

Hoppas någon vill svara!

Sandra

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
SV: Lite hjälp med vaktelbebisar
« Svar #1 skrivet: 01 maj-11 kl 08:45 »
Ger mig på några svar...

De är inte könsvisande som nykläckta.

En bra färgsidan tycker jag är Gardenpatch's sida. Finns även ett par bra engelska böcker, där jag får återkomma med namn och författare.

Våra vaktelkycklingar brukar flytta ut i hönshuset med värmelampa direkt från kläckaren och ha värmelampa i ca tre veckor, eller till de är i princip befjädrade (fjädrarna på huvudet brukar komma sist).

Lycka till!
Susanne
« Senast ändrad: 01 maj-11 kl 08:51 av Suss i Sannum »
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

mymlan65

• Småland
« Svar #2 skrivet: 01 maj-11 kl 12:02 »
Jag vet nu inte vad det är för vaktlar, men.... våra jumbos är inga problem.... tupparna sträcker på sig och skriker dagen efter de kläckts... ;D
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 01 maj-11 kl 12:07 »
www.Gardenpatch.se
Där finns det massor av info, även en färg flik med olika färger.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Kelso06

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-11 kl 15:40 »
Tack för svaren! Ska kolla färgsidan!
Så de kycklingarna som sträcker på sig och piper är med säkerhet tuppar?

Hur kan man då märka dessa tuppar? Buntband har jag läst, men vart hittar man sånna små?

Väntar med att sätta ut dem till hönshuset tills de blivit lite större så de inte kommer ut genom gallret:-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser