Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Wyandotte kycklingar?  (läst 11892 gånger)

Nina K

• Skåne
Wyandotte kycklingar?
« skrivet: 01 maj-11 kl 13:43 »
Letar bild på kycklingar av Guld svartrandad Wyandotte (stor) om någon har. Mina är väldigt ljusa än vad jag väntat mig.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Wyandotte kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-11 kl 14:04 »
Bilder från nätet. :)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Livia

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 01 maj-11 kl 14:40 »
Hej, jag har fått fyra kycklingar, pappa tupp är Porslinsfärgad Wyandotte, mamma hönor är en röd wyandotte, en röd orpington och två mammor la flech. Kanske någon kan hjälpa mej och säga vem som är orpingtonkyckling och vem som är wyandotte. De svarta är la flechkycklingar.

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 maj-11 kl 22:05 »
jajha :o  Mina liknar inte de på bilden. Jag har här tre mörka (nästan svart) lite vit och 4st jlusa nästan som blomme brukar vara. Näbben stämmer som bilden men färgen inte. Ska fota dem imorron. Både hönorna och tuppen är guld färgad med svart rand på fjädrar. Mina ljusa är sjusare än första av Linkoso bild och de mörka är bra mycke mörkare än alla bilder.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-11 kl 22:18 »
Nina K färgen på dina Wyandotte är helt annorlunda än färgen på TS djur.... då blir oxå färgen på kycklingarna annorlunda ;)

Jag skulle väl gissa då att kycklingen på den första bilden är en korsning mellan Wyandotte och Orpington, men jag hade gissat på att du har en gul höna och inte en röd ???.... den kommer säkerligen bli mest lik en wyandotte i typen, då den inte alls ser ut som en orpingtonkyckling i typ. Eftersom den är ljust gul kommer den bli vit eller gul i grundfärgen som vuxen....

Bild två skulle då bli en renrasig wyandotte, men hur trefärgat och rött lirar ihop vet inte jag..... alltså vad du kan förvänta dig att kycklingen får för färg :-\

Nåväl det var min gissning...... det är lite trixigt när man har med korsningar att göra ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Nina K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 maj-11 kl 22:17 »
 :'( en lite svart dog inatt har nu två kvar. Tog dessa bilder idag på de mörka och ljusa. Föresten är wyandotte könsvisande som små?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 maj-11 kl 22:27 »
Huruvida kycklingar är könsvisande eller ej, har inte med ras att göra..... utan färg. Jag vet inte om wyandotte finns i könsvisande färg. Det har säkert någon annan koll på ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

19anna76

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-11 kl 09:22 »
hej!
jag har ju wyandotte silversvartrandiga och guldsvartrandiga stor ras. Jag tycker det är enkelt att se om dom är tuppar el hönor vid ca 3 v ålder och det är fra kammen jag ser det på.. tupparna har redan då en bredare med synlig början till kam medans hönornas är mycket mindre... När det är dags för ringmärkning är det def inget tivel...
hälsn anna
Har stora wyandotte silverrandiga och guldsvartrandiga.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 12 maj-11 kl 10:04 »
Jag har tre kycklingar av guldsvartrandiga och de ser ut precis som de kycklingar Linkoso visade i början på tråden. Gräsvarta på kroppen (kanske lite antydan till bruna "fartränder" och brunt huvud.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

rackarns

• Närke
« Svar #9 skrivet: 12 maj-11 kl 14:19 »
wyandotte ser man enkelt på vingarna vid ca 1 veckas ålder vilket kön de har. Svårt att förklara genom text, man behöver nästan visa.. men tror jag har gjort en förklaring en gång tidigare i en annan tråd om wyandotte.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 12 maj-11 kl 14:49 »
wyandotte ser man enkelt på vingarna vid ca 1 veckas ålder vilket kön de har. Svårt att förklara genom text, man behöver nästan visa.. men tror jag har gjort en förklaring en gång tidigare i en annan tråd om wyandotte.
Jag hittar inte förklaringen när jag söker bland dina inlägg. Skulle gärna vilja ha förklaringen, gärna med bild om det går. Har några wyandotte-kycklingar, och skulle gärna vilja veta könet på dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

rackarns

• Närke
« Svar #11 skrivet: 12 maj-11 kl 18:44 »
Jag hittar inte förklaringen när jag söker bland dina inlägg. Skulle gärna vilja ha förklaringen, gärna med bild om det går. Har några wyandotte-kycklingar, och skulle gärna vilja veta könet på dem.

Jag har tyvärr varken bild eller wyandottekycklingar.
Men jag vet att någon postade en länk till en utländsk sida i samma tråd där det visades med bilder samma som jag menar!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 12 maj-11 kl 22:53 »
Det skulle jag oxå bra gärna vilja lära mig. Menar du att man oavsett färg kan se kön på kycklingarnas vingar vid en veckas ålder?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 20 maj-11 kl 08:50 »
Putt.

Jag har letat, men hittar ingen beskrivning på hur man ser skillnad på kön tidigt på wyandotter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser