Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsfärger dvärg wyandotte  (läst 4309 gånger)

Staaf

• Gäst
Hönsfärger dvärg wyandotte
« skrivet: 02 maj-11 kl 08:43 »
Jag skulle vilja lära mig mer om färgerna på höns och hönsavel.
Jag har t ex en tupp och en höna av rasen dvärgwyandotte som är silversvartrandade, vilka fler färger av den rasen kan jag skaffa och ändå få färgrena hönor? Eller måste man hålla sig till en färg? Jag kan inget om färger och vill lära mig mer :)

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Hönsfärger dvärg wyandotte
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 08:58 »
Du kan få färgrena hönor med guld svart/randade men tupparna blir blandfärgade av siler och guld. Alla andra färger och teckningar ger orena djur. Så vill du ha flera färger/teckningar och ändå ha rena djur så gäller att du får dela dem när du tar kläckägg. Men under resten av året kan de gå ihop men man får räkna med att nån dvärg wyandottehöna tänker ruva..

Staaf

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 maj-11 kl 12:19 »
Vilka färger finns det som dvärgwyandotte får vara?
Finns det några böcker eller hemsidor där man kan läsa mer om hönsfärger?

anders 67

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 02 maj-11 kl 22:20 »
Wyandotter finns i ca 30 olika färgvarianter.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Eneborgs fjäderfä

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 maj-11 kl 22:42 »
Bästa sättet att lära sig om olika färger som är godkända är att köpa skandinavisk fjäderfä standard.
Där finns alla hönsraser med som är godkända. Där står även vilka färger som varje ras är godkänd i.
Det finns väldigt få böcker på svenska som tar upp ämnet färger. Hur det blir när man korsar olika färger t.e.x. Så vill man ha såna böcker så är det engelska böcker som gäller.

Staaf

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 maj-11 kl 23:23 »
Bästa sättet att lära sig om olika färger som är godkända är att köpa skandinavisk fjäderfä standard.
Där finns alla hönsraser med som är godkända. Där står även vilka färger som varje ras är godkänd i.
Det finns väldigt få böcker på svenska som tar upp ämnet färger. Hur det blir när man korsar olika färger t.e.x. Så vill man ha såna böcker så är det engelska böcker som gäller.
Har du några tips om bra engelska böcker?

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #6 skrivet: 03 maj-11 kl 11:17 »
Azoo-lina har en engelsk om genetik.. kommer inte ihåg vad den heter

Sök på genetik och höns så får du upp en hel del trådar
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Staaf

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 maj-11 kl 11:45 »
Azoo-lina har en engelsk om genetik.. kommer inte ihåg vad den heter

Sök på genetik och höns så får du upp en hel del trådar
Ok, det ska jag göra :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 04 maj-11 kl 08:29 »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Staaf

• Gäst

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser