Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckning  (läst 6140 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kläckning
« Svar #20 skrivet: 04 maj-11 kl 15:23 »
Jag har samma problem som Staaf.
 Jag har en Covatutto 24 och kan inte heller se vad fuktigheten ligger på. Jag får bara chansa, vilket har resulterat i döda fullgångna kycklingar. Hur tråkigt som helst!

Hur kan det vara så? Har vi missat något på maskinen?
 Jag fick min bättre begagnad av några vänner, men tyvärr ingen instruktionslapp. Vissa kläckningar har gått riktigt bra, medan andra helt klart sämre.
T ex av 16 befruktade ägg så kom det ut 8 kycklingar. Resten låg döda i äggen. :(

Är det någon som vet?

Köp till en hårhygrometer så att du kan ha koll på luftfuktigheten.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Daisy

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 04 maj-11 kl 18:02 »
Vad är en hårhygrometer och vart köper man en sån?
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #22 skrivet: 04 maj-11 kl 20:10 »
jag såg en annons på blocket om den kläckaren där det stog:

"En pålitlig maskin men kräver stabil temperatur runt 20 grader i rummet för bästa resultat."

Så har du inet haft det så kan de ju vara därför du fått dåligt resultat.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #23 skrivet: 04 maj-11 kl 22:54 »
Vad är en hårhygrometer och vart köper man en sån?

En hårhygrometer är (enligt vad jag har hört) den mest tillförlitliga typen av hygrometer (mätare av luftfuktighet). Kan beställas tex härifrån: http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=117
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Daisy

• Bohuslän
« Svar #24 skrivet: 05 maj-11 kl 17:48 »
Okej, tack!
Läste även i en annan tråd om kläckning att det fanns kombinerad termometer och luftmätare på Claes Olsson. Låter ju bra!

Men inatt hade jag vaktelkläckning. 17 kycklingar av 22 ägg. Har inte kollat om de resterande var tomma.

Det var ju tur!
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser