Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckning  (läst 6151 gånger)

Staaf

• Gäst
Kläckning
« skrivet: 02 maj-11 kl 09:04 »
Jag har för första gången i mitt liv kläckt fram kycklingar och förmodligen gjort en massa fel. Jag har en covattuto 16 och på den kan man inte se annat än om temperaturen ligger på 100 F eller över eller under det. För fuktigheten är det bara två cirklar i botten av apparaten. Man har alltså ingen aning om vad fuktighetshalten är.
Jag lyckades efter en massa möblerande klämma ner 15 ägg (man skulle aldrig i livet kunna få ner 16 ägg i den, om det inte är dvärgägg då). Dag 18 sorterade jag ut 6 ägg som det inte fanns något liv i. Jag har vänt på dem två gånger om dagen och på dag 21 kom första kycklingen. Dag 22 kom 3 st till. Dag 23 på morgonen hjälpte jag en liten dvärgkyckling ut fast jag vet att man inte ska göra det. Idag är det dag 24 och det är fyra ägg kvar i kläckaren som det fortfarande inte hänt ett skit med.
Vad kan det bero på och kan det fortfarande finnas chans att de kläcks?

Staaf

• Gäst
SV: Kläckning
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 12:14 »
Jag öppnade nyss två av de okläckta äggen. Det ena var bara en röd prick, annars som om inget hänt med det. Det andra låg en död kyckling som inte var helt färdigutvecklad. Två ägg kvar då. Ska jag anta att de också är något fel på?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 02 maj-11 kl 12:17 »
Du kan försöka lysa och se om det rör på sig, eller picka lite försiktigt och höra om det piper. Eller göra vattentestet (om du törs), dvs sänka ner ägget försiktigt i ljummet vatten för att se ifall det är helt stilla eller guppar. Eller lägga det på en plan yta för att se om det ligger stilla eller verkar röra på sig...

Nåt av sätten borde funka... Lycka till!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Staaf

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 maj-11 kl 13:14 »
Jo, de var döda :( Jag både lyste, pickade och kollade på plan yta innan jag slutligen öppnade upp för att se efter om det verkligen var så. En av kycklingarna var fullgången men hade tydligen inte orkat ta sig ut.
Jag får vara glad för de fem som lever antar jag...
Men vad beror det dåliga resultatet på tror ni? 5 levande kycklingar av 15 ägg låter ju verkligen som ett uselt resultat tycker jag.

Staaf

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 maj-11 kl 16:35 »
Ingen som har några tankar om vad jag kan tänkas ha gjort fel? Vill lära mig så jag får bättre resultat.

Ting

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 maj-11 kl 17:14 »
När jag inte har vändaren på så vänder jag ca var 4 tim förutom natten då, luftar gör jag alltid från dag 5 ca i en kvart per dag men det funkar nog utan med (överkurs kanske) men till gäss är det bra. fyller du med vatten som man ska? lätt att kanske glömma om man e ny. Sen kan det bero på äggkvaliten du la i. avlånga,missformade,spruckna m.m el dålig befruktning. man ser spindeln el svart prick efter 3-4 dar som du kan lysa med en ficklampa i mörkt rum så kan du kassera i tidigt stadium, ett tips:) lycka till nästa gång :)

Staaf

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 maj-11 kl 17:45 »
När jag inte har vändaren på så vänder jag ca var 4 tim förutom natten då, luftar gör jag alltid från dag 5 ca i en kvart per dag men det funkar nog utan med (överkurs kanske) men till gäss är det bra. fyller du med vatten som man ska? lätt att kanske glömma om man e ny. Sen kan det bero på äggkvaliten du la i. avlånga,missformade,spruckna m.m el dålig befruktning. man ser spindeln el svart prick efter 3-4 dar som du kan lysa med en ficklampa i mörkt rum så kan du kassera i tidigt stadium, ett tips:) lycka till nästa gång :)
Jo, jag kollade ungefär var tredje dag att det fanns vatten i. Jag la i så fina ägg jag kunde hitta, men de var visst inte särskilt bra ändå :-\  Att de sista äggen innehöll döda kycklingar, vad kan det bero på då?

Ting

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 maj-11 kl 18:08 »

Att det blir en som inte kommer ut el dör i ägget är helt ok för då är det fel på den el ägget som sådant. Bara tänk så att då hade den ändå varit sjuk. Det blir ofta såhär ibland bara. du kommer märka skillnad från olika raser,hönsgrupper du el andra har,så är det bara. sen kan ngt gå snett med kläckaren såklart, men äggen är mer tåliga än vad vi tror. Vet inte om du köpt/skickat efter ägg? men då brukar posten skaka livet ur äggen i många fall el så har man en tupp som inte är bra nog,osv det finns sååå många orsaker men du lär se att det skiftar och nästa gång kan du få full pott :) men alla av 15 ägg blir tuppar ;) fast det hoppas vi inte på!

Staaf

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 maj-11 kl 11:16 »
Att det blir en som inte kommer ut el dör i ägget är helt ok för då är det fel på den el ägget som sådant. Bara tänk så att då hade den ändå varit sjuk. Det blir ofta såhär ibland bara. du kommer märka skillnad från olika raser,hönsgrupper du el andra har,så är det bara. sen kan ngt gå snett med kläckaren såklart, men äggen är mer tåliga än vad vi tror. Vet inte om du köpt/skickat efter ägg? men då brukar posten skaka livet ur äggen i många fall el så har man en tupp som inte är bra nog,osv det finns sååå många orsaker men du lär se att det skiftar och nästa gång kan du få full pott :) men alla av 15 ägg blir tuppar ;) fast det hoppas vi inte på!
Ok, tack för svaret :) Jag får hoppas på bättre resultat vid nästa kläckning.
Nä, det var ägg från mina egna höns. Två av de som innehöll döda kycklingar kom från höns som jag tror kan vara rätt gamla. Kan det bli sämre resultat pga åldern?
Haha, nä 15 tuppar vill jag definitivt inte ha :D
Det är verkligen spännande det här med hönsavel tycker jag!

Brokullen

• Dalsland
« Svar #9 skrivet: 03 maj-11 kl 11:25 »
Jag har haft jäkligt dåligt kläckresultat på skickeägg i år,börjar undra om dom anställt en marodör på posten
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Staaf

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 maj-11 kl 11:44 »
Jag har haft jäkligt dåligt kläckresultat på skickeägg i år,börjar undra om dom anställt en marodör på posten
Går det inte att skicka med bussgods eller nåt istället? De kanske är bättre.
Brevbärarna häromkring verkar inte ens vara läskunniga. Jag får reklam trots två väl synliga lappar på brevlådan och andra människors post trots totalt olika namn och adresser. Jag har klagat så jag hoppas att de bättrar sig :)

trallallaa

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 maj-11 kl 13:46 »
Citera
Nä, det var ägg från mina egna höns. Två av de som innehöll döda kycklingar kom från höns som jag tror kan vara rätt gamla. Kan det bli sämre resultat pga åldern?
Det mesta spelar in: ålder på föräldradjuren, om föräldradjuren har ok närings status ,bakterier som tränger in i ägget, hur ägget har hanterats innan den åkte in i kläckaren , hur gammalt ägget är mm ...

Ting

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 maj-11 kl 16:08 »

Visst undrar man ibland ;D jag har haft tur i de flesta fall peppar peppar, sen är det så olika säljare med hur de packar men man får ta det som det är :) bubbelplast runt varje ägg är bra tycker jag och packar med tidningar runt en äggkartong ex

Staaf

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 maj-11 kl 17:51 »
Det mesta spelar in: ålder på föräldradjuren, om föräldradjuren har ok närings status ,bakterier som tränger in i ägget, hur ägget har hanterats innan den åkte in i kläckaren , hur gammalt ägget är mm ...
Ok. Hur är den bästa tänkbara hanteringen av ägget innan det hamnar i kläckaren? Bra att veta till nästa gång tänkte jag :)

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #14 skrivet: 03 maj-11 kl 18:01 »

Hej

Det har varit svåra kläckningar i år tur att det är mer än jag som tycker det!

Vad kan det beror på?

Nettan

trallallaa

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 maj-11 kl 21:24 »
Citera
Ok. Hur är den bästa tänkbara hanteringen av ägget innan det hamnar i kläckaren? Bra att veta till nästa gång tänkte jag 
Det är det där med rätt temp och vändning av äggen minst två ggr varje dag och inte för gamla ägg.
Vändningen ska ine vara upp och ner utan bara vicka från sida till sida, eller rulla den framåt/bakåt varje dag.
Fast det är alltid NÅGON som lyckats kläcka ägg som :
aldrig vänts, hittats ute i backen i minusgrader, legat i kylskåpet i en månad etc etc  o:)
Men för att uppnå bra kläckresultat och "hållbara" kycklingar, så är det det som spelar in, det som jag skrev innan och hanteringen av äggen + kläckaren förstås  ;) .
Allt enl en bok, som jag inte längre kommer ihåg vad den heter, men den finns att låna på bibblan  ;D .

Staaf

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 maj-11 kl 21:56 »
Det är det där med rätt temp och vändning av äggen minst två ggr varje dag och inte för gamla ägg.
Vändningen ska ine vara upp och ner utan bara vicka från sida till sida, eller rulla den framåt/bakåt varje dag.
Fast det är alltid NÅGON som lyckats kläcka ägg som :
aldrig vänts, hittats ute i backen i minusgrader, legat i kylskåpet i en månad etc etc  o:)
Men för att uppnå bra kläckresultat och "hållbara" kycklingar, så är det det som spelar in, det som jag skrev innan och hanteringen av äggen + kläckaren förstås  ;) .
Allt enl en bok, som jag inte längre kommer ihåg vad den heter, men den finns att låna på bibblan  ;D .
Ok, tack för svaret!  :)

Brokullen

• Dalsland
« Svar #17 skrivet: 04 maj-11 kl 10:09 »
jag har fått jättebra packade ägg men det har inte funkat ändå i år,tidigare år har det varit helt godtagbara resultat på kläckningarna så det är lite konstigt
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Daisy

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 04 maj-11 kl 12:46 »
Jag har samma problem som Staaf.
 Jag har en Covatutto 24 och kan inte heller se vad fuktigheten ligger på. Jag får bara chansa, vilket har resulterat i döda fullgångna kycklingar. Hur tråkigt som helst!

Hur kan det vara så? Har vi missat något på maskinen?
 Jag fick min bättre begagnad av några vänner, men tyvärr ingen instruktionslapp. Vissa kläckningar har gått riktigt bra, medan andra helt klart sämre.
T ex av 16 befruktade ägg så kom det ut 8 kycklingar. Resten låg döda i äggen. :(

Är det någon som vet?
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 04 maj-11 kl 13:58 »
Går det inte att skicka med bussgods eller nåt istället? De kanske är bättre.
Jo det går , sen finns schenker o dylika ställen + att man kan ringa djur transportörer som kör genom landet varje vecka o skicka med dom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser