Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg på äggen ?  (läst 1097 gånger)

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
Färg på äggen ?
« skrivet: 02 maj-11 kl 18:55 »
Jag har en liten undran, färgen på Maranens ägg tycker jag är helt underbar  ;D men lägger hönan dessa underbart bruna ägg om man har en annan tupp ? som då inte är Maran. Är det tuppen som styr vilken färg hönan har på äggen eller? knasig fråga kanske :/

Jättetacksam om någon gitter svara ;)

Petra
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Attes matte

• Jämtland
SV: Färg på äggen ?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 19:16 »
Jag har en höna som är korsning mellan lohman och maran, och hennes ägg har en helt annan nyans än vad maranerna har. Det blir ju liksom en "utspädning" av färggenerna om du korsar maran med en ras som lägger normal-beige-bruna ägg.
Så nä, det är inte enbart tuppen eller enbart hönan som bär på generna för skalfärgen, utan det blir en blandning. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 02 maj-11 kl 19:29 »
Tuppen som parar maranhönan påverkar inte hennes äggfärg men han påverkar sina döttrars äggfärg.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #3 skrivet: 02 maj-11 kl 20:00 »
Ok tack för svar, kanske jag ska fundera på att bygga en liten hönsgård till och hålla en ren linje då :D, få se om jag kan övertala mannen här hemma att ge mig ett hantag. ;)
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser