Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Företaget äga hela gården?  (läst 4247 gånger)

dna03

• Småland
    • Daje gård
Företaget äga hela gården?
« skrivet: 02 maj-11 kl 20:00 »
Jag och flickvännen har tänkt köpa en gård, bli helt självförsörjande på mat (och kanske även energi) och funderar lite på det här med företagsbiten.

Vi har tänkt starta ett HB och gården kommer köpas kontant. Tanken är att bedriva gårdförsäljning (på överskottet), ha kurser i att leva grönt och vara självförsörjande samt säkert en massa andra småprojekt.

Jag tänker att det borde gå att slänga in större delen (eller hela?) av gården i företaget, som en egen insättning, vilket gör att företaget hamnar minus.

Antar att det inte är omöjligt att Skatteverket kan ha åsikter om detta, då vi kommer bo i ett av husen på gården. Vårt argument kommer vara, att för att kunna utbilda folk i att leva grönt och att vara självförsörjande, så måste i leva det 24x7. Man kan väl jämföra det med en kontinuerlig utbildning, antar jag.

1. Skulle det vara något konstigt i att lägga in gården i ett HB (alt AB)?
2. Tror ni att Skatteverket skulle ha (negativa) åsikter om detta?

louise

• Gäst
SV: Företaget äga hela gården?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 21:19 »
Du får inte lägga privata bostaden med tomt i företaget.  men OM över 50 % av bostadsytan disponeras av företaget, då kan rubbet bli företagets, och du hyr bostad av ditt företag.

dna03

• Småland
    • Daje gård
« Svar #2 skrivet: 02 maj-11 kl 21:31 »
Du får inte lägga privata bostaden med tomt i företaget.  men OM över 50 % av bostadsytan disponeras av företaget, då kan rubbet bli företagets, och du hyr bostad av ditt företag.

Men om jag äger gården privat, borde inte företaget betala hyra till mig, för åker-/betesmark, ladugård osv?

Eller kan man lägga in del av gården i företaget?

trädman

« Svar #3 skrivet: 02 maj-11 kl 23:07 »
Det är väldigt svårt eller t o m omöjligt för ett AB att få förvärvstillstånd för att köpa en jordbruksfastighet. Vill du driva verksamheten i AB kan du arrendera ut marken och ekonomibyggnaderna till ert AB. För den verksamhet du beskriver ser jag dock inte några uppenbara fördelar att driva verksamheten i AB-form och definitivt inte som HB. Varför inte enskild näringsverksamhet/enkelt bolag? Då ingår "allt" utom privatbostaden med tillhörande schablontomt i företaget.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 maj-11 kl 07:10 »
Vad skulle själva vitsen vara med att lägga driften i ett bolag?

Glöm Handelsbolag tycker jag, det är en så otroligt snårig konstruktion, och du har inte ens de fördelar som ett AB ger, avseende begränsat personligt ansvar.

Aktiebolag ser jag heller ingen större vits med. Den verksamhet som ni planerar brukar kännetecknas av extremt liten ekonomi och små inkomster och då brukar det snart bli svårt att hålla ett intakt aktiekapital i bolaget, och då liknar det sen mer en enskild verksamhet ändå. 
Så då kan man lika väl ha det ifrån början, eller ett enkelt bolag då.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 maj-11 kl 11:17 »
Den del av gården som är företagsverksamhet, är företagets. Din privata bostad är ditt privata.

I enskild firma får man inte göra affärer mellan firman och sig själv som privatperson. Men du gör avskrivningar på byggnaderna i företagsdelen, så i praktiken blir det samma som att betala hyra till dig som privatperson, rent pengamässigt.

Räntan på lånet räknas också som utgift i företaget, alltså den del av räntan som tillhör företaget.

Du delar upp lån, fastighetsvärde  å sånt med hjälp av taxeringsvärdet, å räknar ut hur många procent som ägs av företaget, resp dig själv privat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser