Hej!
Städade ur kycklingburen idag men mina ca 1 månad gamla kycklingar i.
Släppte ut kycklingarna i stora hönshuset eftersom hönsen ändå var ute.
Har en brahma/ isbartupp och två isbarhönor.
Mitt i allt kommer trion in, men jag flyttar inte på kycklingarna utan tänker att jag testar så får vi se vad som händer. Skulle det blir kris så är ju jag precis här.
Trion hoppar in och börjar äta. Tupen säger inget utan tittar mest skeptiskt på mig, typ som: Och hur hade du tänkt nu då?
Hönorna kacklar lite och äter. Då och då går dom iväg till hörnan och ger en kyckling ett tjuvnyp.
Vilket jag tror är helt normalt? Dom ska väl "sättas på plats"?
Plötsligt går hönorna iväg samtidigt mot kycklingarna och gör en nypattack. Smått kaos uppstår och det är kycklingar överallt. En springer och gömmer sig under tuppen en kort ögonblick. Två andra kycklingar springer rakt in i honom. Hinner tänka att nu bryter väl helvetet ut.
Men nej. Tuppen står där med en kyckling under magen och ser mest lite besvärad ut. Lite som, hmm det här känns inte rätt. Innan han till slut kliver av försiktigt.
Är det här ett normalt beteende? jag som trodde att tuppen skulle vara den som var elak? Som man var tvungen att skydda de små ifrån. Eller har jag världens snällaste tupp?
Och hur mycket tjuvnyp tål en kyckling? Hade tänkte vänta tills dom var ett halvår gamla ( minst ) innan jag släpper ihop men kan jag göra det tidigare tror ni?
( förutsatt att kycklingarna kan springa och gömma sig nånstans där inte elaka hönisar kommer åt... )
Mvh Gabbi