Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig höna!!  (läst 2086 gånger)

jasmine83

• Uppland
Konstig höna!!
« skrivet: 02 maj-11 kl 21:48 »
Hej! Jag har en höna som gör något konstigt..... Svårt att förklara men ser ut som hon vill kräkas... Hon liksom öppnar näbben sen liksom ser man att det blir som en "kramp" från typ där krävan sitter och upp genom halsen... Så håller hon på så där.. Vi hade en höna för typ två månader sen med samma symtom men henne tog vi bara bort men nu när det blivit en till så blir man lite nojjig... Någon som vart med om ngot liknande eller tror vad det kan vara?? Ser helt sjukt ut. Kan tilläggas att hon äter som vanligt och är i övrigt pigg och glad...
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Leontina

• Västmanland
SV: Konstig höna!!
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 22:04 »
Gapmask??
Är inte så insatt, bara en gissning men kanske värt att kolla upp..
Hoppas på bättring :-*

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 02 maj-11 kl 22:48 »
Låter lite som gapmask ja...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

jasmine83

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 maj-11 kl 08:43 »
okej! E det bara avmaska då eller?? Vilket medel ska man använda?? Någon som vet?
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #4 skrivet: 03 maj-11 kl 08:49 »
Ivomec, ges bara av veterinär.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Torry

« Svar #5 skrivet: 03 maj-11 kl 09:48 »
Axilur går också bra, receptfritt.
//Torry

jasmine83

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 03 maj-11 kl 13:18 »
Tack för snabba svar. Är det någon som haft gapmask på sina höns som känner igen symtomen? Om jag avmaskar med axilur, hur lång tid är det karens på äggen? Någon som vet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser