Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge håller ägg?  (läst 7226 gånger)

Ingrid68

• -
Hur länge håller ägg?
« skrivet: 03 maj-11 kl 12:47 »
Hur lång hållbarhet är det på ägg som man ska äta?

Så klart spelar förvaringen roll det borde jag tänkt på direkt: Vi plockar våra varje kväll och lägger dem i kylskåpet.
« Senast ändrad: 03 maj-11 kl 12:59 av Ingrid68 »
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Gattoleone

• Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
SV: Hur länge håller ägg?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-11 kl 12:54 »
Som med allt annat så beror det på hur dom förvaras, men jag har ätit ägg som varit närmare 4 månader och märkte inget fel på dom...
http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 03 maj-11 kl 12:56 »
Det beror helt på hur du lagrar äggen. Jag har en gammal matkällare där jag har mina och jag har haft ägg som har varit 3 månader gamla som det inte var något fel på.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

fauve

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 maj-11 kl 13:05 »
Flera månader om de står mörkt, svalt och torrt.

johe71

« Svar #4 skrivet: 03 maj-11 kl 13:08 »
Hur lång hållbarhet är det på ägg som man ska äta?

ska man sälja ägg så säger reglerna att bäst före ska vara senast 28 dagar efter värpning... dessa regler är gemensamma i hela EU och i en del andra länder behandlar man inte ägg som kylvara (om jag minns rätt), så 28 dagar är alltså beräknat för tvättade ägg (något som minskar hållbarheten) som förvaras i rumstemperatur och bäst före brukar på de allra flesta produkter ha en säkerhetsmarginal...

Svenska ägg skriver följande på sin hemsida "Äggen som förvaras i kylskåp har en hållbarhet på 2-3 månader" (och jag antar, eftersom nästan alla ägg som säljs i butik är tvättade, att detta påstående gäller för tvättade ägg)

så otvättade ägg i kylskåp borde alltså ha längre hållbarhet än detta...

ska man sälja ägg så får de (enligt regelverket) inte vara äldre än 21 dagar när man säljer dem...

Ingrid68

• -
« Svar #5 skrivet: 03 maj-11 kl 13:24 »
Jätte tack för era svar. Just nu har jag 3*15 pack i kylen (otvättade) så jag börjar fundera på vad jag ska göra med alla underbara ägg. Men då är det ingen fara än alltså.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-11 kl 14:01 »
Nee ingen fara alls.
Jag brukar sammla fulla kylen på höstkanten så jag har över vintermånaderna faktiskt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 05 maj-11 kl 09:54 »
Flera månader om de står mörkt, svalt och torrt.
Ägg ska inte förvaras torrt  ;) Då torkar de och gulan fastnar till slut i hinnorna. Vill man ha riktigt lång hållbarhet är exempelvis en jordkällare bra (lagom fuktigt men inte vått) eller att förvara dem i en tätslutande plastburk som inte öppnas allt för ofta. Det minskar avdunstningen från äggen, äggen torkar långsammare och håller därmed längre.

Jag har sett speciallådor för äggförvaring i Tyskland. I de lådorna skulle ägg hålla i upp till 6 månader om de förvarades i kylskåpstemperatur. Det var en vattenkassett och ett avdunstningsfilter i de lådorna för att optimera luftfuktigheten.

Lådorna skulle möjliggöra att samla ägg under slutet av sommaren så att man hade så man klarade sig hela vintern  :D

Fråga inte efter länk, jag såg dom i Hanover på en hönsutställning för typ 8 år sedan  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ingrid68

• -
« Svar #8 skrivet: 05 maj-11 kl 13:23 »
Ägg ska inte förvaras torrt  ;) Då torkar de och gulan fastnar till slut i hinnorna. Vill man ha riktigt lång hållbarhet är exempelvis en jordkällare bra (lagom fuktigt men inte vått) eller att förvara dem i en tätslutande plastburk som inte öppnas allt för ofta. Det minskar avdunstningen från äggen, äggen torkar långsammare och håller därmed längre.

Jag har sett speciallådor för äggförvaring i Tyskland. I de lådorna skulle ägg hålla i upp till 6 månader om de förvarades i kylskåpstemperatur. Det var en vattenkassett och ett avdunstningsfilter i de lådorna för att optimera luftfuktigheten.

Lådorna skulle möjliggöra att samla ägg under slutet av sommaren så att man hade så man klarade sig hela vintern  :D

Fråga inte efter länk, jag såg dom i Hanover på en hönsutställning för typ 8 år sedan  ::)

Intressant kunskap och mycket logisk om man tänker efter.
Så egentligen är äggkartonger förödande för hållbarheten?
Vi har förnärvarande bara 5 värpande hönor (hoppas ha 10 till nästa vår som värper) så det blir inte såna mängder (även om familjen inte är så stor).

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 05 maj-11 kl 13:38 »
Är det nån som vet den optimala tempen och luftfuktigheten för att förvara ägg?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 05 maj-11 kl 13:58 »
De gamla grekerna här i familjen säger att man inte ska äta dagfärsk ägg utan låta dem ligga 24 timmar i rumstemp innan man lägger dem i kylskåpet eller tillagar dem. Dessutom ska man enligt dem inte tvätta äggen då de snabbare blir dåliga.

Hur mycke sanning ligger det i detta?

Djinn

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 maj-11 kl 14:00 »
Så egentligen är äggkartonger förödande för hållbarheten?

Ibland har jag sett att de har plastförpackningar i ägghyllan i affären. Dessa borde då vara bättre än kartong, då de är tätare?

hustran

« Svar #12 skrivet: 05 maj-11 kl 14:02 »
långseglare bla. smörjer in äggen med vaselin,då lär de hålla väldigt länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser