Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskinkläckningsfråga  (läst 9485 gånger)

linisgirl

• Ångermanland
Maskinkläckningsfråga
« skrivet: 03 maj-11 kl 21:00 »
När jag får äggen imorgon visst kan jag lägga dom i maskinen då fast slå på vändarmotorn dagen efter? Det är skickade ägg
Luftfuktigheten är någolunda som den ska far mellan 58-60%
Och temperaturen ligger på 37,5C
Nåt annat ja bör tänka på??
Det är 12 ägg så dom kan jag låta ligga ner va??
MVH

linisgirl

• Ångermanland
SV: Maskinkläckningsfråga
« Svar #1 skrivet: 04 maj-11 kl 08:23 »
Ingen som kan svara???

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 10:06 »
du bör nog låta dom stå med spetsen ner i ett dygn om det är skicke ägg så grodd snoddare får ordnad sig
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 11:59 »
Konstigt att de är så många som tittar men ingen kan svara mej :( tycker de är ganska taskigt inte så att jag har svåra frågor... Vill faktiskt bara göra rätt såatt jag kan få fram så många ankisar som möjligt

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 04 maj-11 kl 12:41 »
Låt äggen vila ett dygn innan du lägger dem i maskin eftersom de är skickade. I övrigt vet jag inte ett skit om att kläcka ankägg.

Gällande om de ska ligga ner eller stå upp i kläckaren beror väl på hur kläckaren ser ut? Många påstår att skickade ägg kläcks bättre om de står upp under ruvningen.

Förövrigt så kan man väl inte kräva att folk ska svara? Eller kalla folk som tittar utan att svara för taskiga? ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-11 kl 18:40 »
Hejsan!
Ja det är en king suro-20 och de går att både lägga äggen och ha äggen stående men kläcks de bättre stående så har ja isåfall det så gott det går. För det är ju bara 12 ägg så

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 04 maj-11 kl 19:01 »
Anledningen till att ingen svarat kan ju vara att det finns olika teorier. Det är inte alltid bara ett svar som är rätt.

Kan du låta äggen stå så är det nog bäst, eftersom det är skickeägg. Då kan luftblåsa vara lite skadad, och om de står upp kan det bli bra resultat i alla fall, medan ägg med skadad luftblåsa ofta inte kläcks om de ligger ner.

Jag vänder mina ägg från dag 1, men det är för att jag lägger i ägg kontinuerligt i min kläckare. Funkar säkert att vänta till dag två också.

Äggen ska ha högre luftfuktighet än hönsägg, och man bör spreja eller doppa äggen i ljummet vatten två gånger per dag, annars kan skalet vara så hårt att ällingarna inte tar sig ut.

Ankor är i normalfallet lätta att kläcka, de brukar klara sig även om man gör lite fel. Dock kan de vara känsliga för strömavbrott, särskilt i slutet av kläckningen, vet jag av egen erfarenhet (många befruktade och väl utvecklade ällingar dog när kläckaren var utan ström i några timmar dygn 25  :'().

Det viktigaste är att ha bra vattenautomat till dem när de är kläckta, även små ällingar gillar att skvätta ut vatten, men de tål inte att bli blöta och kalla. De ska inte bada förrän de fått de flesta av de riktiga fjädrarna.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 04 maj-11 kl 21:54 »
Okey jag har en kläckare som fixar luftfuktigheten och vändningen själv så jag ställer in temperaturen och fuktigheten ja vill ha :)
så hoppas att de blir bra kläckning men fundera på att kan man ha dom stående i maskinen då den rör sej i 90 grader ingen risk att dom ramlar omkull då?? Tänkte då jag bara har 12 ägg??

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 04 maj-11 kl 22:19 »
Men det finns väll mellanväggar till maskinen som är till för att sätta så att äggen inte ska ramla omkull.  ??? För du har väll en suro?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 05 maj-11 kl 09:23 »
Jo jag har en sådan men funkar det då de bara blir 2 ägg på en sådan då?
Sedan inatt så fick jag larm maskinen var nere på typ 35 grader i temp vad kan de bero på?
Och fuktigheten vill gå upp å ner från 56-60 är det nåt att oroa sej över å göra nåt åt??
Kan man ta en vanlig febertermometer å mäta temperaturen där inne såatt den stämmer eller funka inte det??
Vill ju att allt ska vara rätt nu imorgon då jag stoppar dit äggen :)

fauve

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 maj-11 kl 09:32 »
Ska du bara lägga in 2 ägg  ???

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 05 maj-11 kl 09:52 »
nej 12 stycken

fauve

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 maj-11 kl 10:04 »
funkar det då de bara blir 2 ägg på en sådan då?

Om du då menar att det i en rad bara blir 2 ägg, så är det bara att klippa till en tvättsvamp i lämplig storlek och lägga in bredvid ägget som står längst ut så funkar det utmärkt och äggen står som de ska.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 05 maj-11 kl 10:07 »
Okey vad bra :)
Synd bara att äggen ja skulle ha skickades i måndag från skåne med shenker å är inte här idag :(
Men de med temperaturen och luftfuktigheten då ingen fara eller??

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 05 maj-11 kl 15:54 »
Vet du varför både luftfuktigheten å tempen hade sjunkit va strömavbrott mellan typ 2 och 5 imorse så då varnade såklart kläckaren då den startade igen :) Så inge fel på den alls

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 07 maj-11 kl 10:09 »
Nu har ja lagt in äggen i kläckaren men luftfuktigheten är uppe på 70-71 vad gör jag åt det????

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 07 maj-11 kl 10:29 »
bytte pappret till ett torrt nu som sitter där under fläkten fåse om de blir bättre då!

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 07 maj-11 kl 11:11 »
Ja jag har min på 60% och kommer öka till 70% sista veckan sedan samma dag dom kläcks ökar jag till 80% så får man se hur de blir då :)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 08 maj-11 kl 20:38 »
Hejsan!
Nu har jag lyst mina ägg och dom ha legat ett dygn å vad det såg ut som nu så var alla äggen befruktade utom ett :) Ska lysa dom igen på lörda som kommer då äre 7 dagar ungefär :)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 10 maj-11 kl 21:23 »
Nu vare en fråga igen ska trasan se ut såhär?? Ser ju ut som det bara blir blöt precis på den biten å inte resten av trasan? Fler som har märkt det med king-Suron att det blir så bara blött sådär??

MVH/Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

186 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser