Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  DÖD åt BAMSE !!!!!!!  (läst 23712 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: DÖD åt BAMSE !!!!!!!
« Svar #80 skrivet: 20 jul-11 kl 00:53 »
Norr om stan , även drabbad , tycker nog mer synd om Dennis och hans får och synen som han fick möta , det finns alltid någon som har det värre  :-\

http://gd.se/nyheter/gavle/1.3688665-tv-har-rev-bjornen-dennis-far

Dennis Olsson är bedrövad när GD:s utsände träffar honom i Åbyggeby. Han har levt i en lantlig idyll som deltidsbonde med får, kor och skogsbruk sedan 1998, men nu har tillvaron förändrats. Och det är björnen som är anledningen.

I söndags hittade Dennis Olsson ytterligare tre kadaver av får som attackerats av björn. Nu har han fått flytta fåren till ett säkrare område där hans hund vaktar dem.

I måndags skickade han in en ansökan om skyddsjakt av björn, och länsstyrelsen beviljade den i förrgår. Dennis Olsson har själv lagt ut 40 000 kronor på stängsel men är kritisk till att länsstyrelsen inte hjälper till med rovdjursstängsel.

– Jag har haft angrepp på får tidigare. Jag ansökte tidigare om rovdjursstängsel. Det tog då hela 21 månader innan länsstyrelsen kom med ett beslut – om att man avslagit ansökan. Djuren uppe i skogen lever som i en skräckfilm. Något måste göras, det har aldrig i modern tid funnits så mycket björnar i området, säger Dennis Olsson.

På natur- och viltenheten på länsstyrelsen följer man nu noga vad som händer.

– Vi prioriterar det här ärendet och vi hoppas att björnen fälls så snabbt som möjligt, säger Daniel Hansson, rovdjurshandläggare på länsstyrelsen.

Men Dennis Olsson menar att om han ska kunna fortsätta att bedriva sin verksamhet behövs mer hjälp från länsstyrelsen.

Vad skulle ett rovdjursstängsel betyda för din verksamhet?

– Det förändrar saker och ting fullständigt då djuren blir mer skyddade. När jag startade verksamheten fanns inte det här rovdjurstrycket som finns nu. Man känner med djuren och jag vill inte att de ska råka illa ut, säger Dennis Olsson.

Jaktledare som utsetts av länsstyrelsen har nu kallat in professionella björnjägare.

– Blir björnen överrumplad och stressad så kan han även attackera oss jägare. Det är inte som att gå ut och skjuta en trafikskadad älg – det här är betydligt farligare. Så fort vi får kontakt med björnen hoppas vi ta livet av den på ett snabbt sätt, säger Karl Bertil Johansson som är jaktledare.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 20 jul-11 kl 07:52 »
I beskedet om ersättning skriver också länsstyrelsen att han nu är skyldig att vidta åtgärder för att förhindra liknande skador i framtiden.

Han skulle kunna slå in balarna i plåt istället för plast.

Nedley

• Västergötland
« Svar #82 skrivet: 20 jul-11 kl 11:28 »
Om inte jag minns fel så smet det ut vargar från Skånes djurpark för några år sedan... Undrar vad man ska ha för staket om man ska kunna freda sina bin, får eller balar från den biologiska mångfalden... ?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #83 skrivet: 20 jul-11 kl 11:39 »
 ;D hahaha  ;D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

eremit

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 22 jul-11 kl 15:48 »

Vilka kupor eller paviljonger kan man ha i "Björnrike" för att klara sig bäst?
Vilka andra skyddsåtgärder kan man vidta?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #85 skrivet: 22 jul-11 kl 20:43 »
Grov timrad lada , eller så ska man köra med el stängsel med minst 5000volt på trådarna 20-30 från marken med första tråden och minst 120 på den högsta vanligt viss 5 trådar med ca 20cm mellan rum .

Ska bygga en permanent lösning strax , kanske redovisar lite med bilder ,

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #86 skrivet: 23 jul-11 kl 00:06 »
Vid rundresa i Rumänien för ett par månader sedan såg vi lite björnsäkra staket, som t.ex. detta:

Men förvånansvärt många paviljoner som denna:

Undrar om björnarna är mera vaksamma och försiktiga med paviljoner? Tycker inte att rumänerna skulle ha råd att få sina paviljonger sönderslagna, det är trots allt ett mycket björntätt land, så pass att folk är försiktiga att röra sig på landsbygden efter mörkret pga dem (och inte pga brottslighet som vi tror).

Edward.

• Gästrikland
« Svar #87 skrivet: 26 jul-11 kl 13:03 »
Som vanligt ligger man i lä , det finns alltid någon som har det värre !

http://allehanda.se/start/harnosand/1.3741830-rekordstort-angrepp-av-bjorn-pa-bikupor

Rekordstort angrepp av björn på bikupor

Att alla björnar gillar honung är mest en skröna. Men det finns undantag. Vilket biodlaren Lars Höglund i Landtjärn väster om Härnösand bittert fått erfara. Under våren och försommaren har 92 av hans 800 bikupor haft påhälsning av en eller två björnar. Angreppen är de största som någon biodlare i Sverige drabbats av hittills.

Redan 2007 hade Lars Höglund påhälsning av björn. Då hade han ett år tidigare flyttat från Stockholm till släktgården i Landtjärn med siktet inställt på att försörja sig som biodlare eller honungsproducent.

– Jag hade då 50 kupor och fick drygt 15 stycken förstörda, berättar Lars Höglund som inlett arbetet att ta hem årets honungsskörd från de 800 kupor han idag har uppställda i Stigsjöområdet.

Efter kontakt med länsstyrelsen satte han tillfälligt upp elstängsel kring sina bigårdar för att förhindra vidare intrång. Senare under våren flyttade han de besökta bigårdarna till andra platser. De två följande åren rådde lugn och ro. Förra året hittade en björn en av bigårdarna och tog sig ett skrovmål.

– Fram till i år kan man säga att allting varit normalt. Men det Lars drabbats av i år har inte någon motsvarighet i Sverige, berättar Lars Wiklund som arbetar som naturbevakare på länsstyrelsen.

Den 19 april kom den första attacken. Fram till och med 28 juni har 31 konstaterade angrepp av björn gjort i Lars Höglunds bigårdar. 91 bikupor har angripits och 58 av dessa har utplånats helt. Detta har medfört ett stort ekonomiskt bortfall och därför har Lars Höglund ansökt hos länsstyrelsen om ersättning med 331 000 kronor. Han har dessutom sökt bidrag med 68 000 kronor för att förhindra nya attacker på sina bikupor.

Kira

• Småland
« Svar #88 skrivet: 26 jul-11 kl 14:05 »

Vilka kupor eller paviljonger kan man ha i "Björnrike" för att klara sig bäst?
Vilka andra skyddsåtgärder kan man vidta?

Kolla in Jurassicpark-filmerna där finns bra stängsel ;)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #89 skrivet: 26 jul-11 kl 14:32 »
Vafan ;D den var fin ;D Hahahahehehee  ;D

något att tänka på och eftersträva  ;D

Inte för att jag tror att det är ens  (:) lagligt (:) over there , men vissa i Amerika hänger aluminium remsor på sina el staket ,  ::)

Fast de kletar dom med jordnöts smör  :o tar man bacon så äter fåglarna upp det ,

Slicka på den du  ::) ;D

Edward.

• Gästrikland
« Svar #90 skrivet: 14 maj-12 kl 22:28 »
Sista samhället björnen var på och åt upp hälften överlevde och klarade av vintern oxå, men de var  >:D förbanade >:D och satt sig direkt på slöjan så fort man öppnade kupan , även med rökpusten bolmande  :-\

Tänkte att de skulle glömma bort attacken och lugna ner sig efter vintern men icke, så tyvärr blir det drottning byte så fort som möjligt så man får snälla hanterliga bin igen  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser