Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Massa kyckling frågor  (läst 4138 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Massa kyckling frågor
« skrivet: 05 maj-11 kl 11:50 »
Hej på er!
Vi har kläckt fram massa kycklingar förr men det e första ggn vi har silkeskycklingar. Har 9 st som kläcktes för exakt en vecka sen. Av ngn anl e jag extra nojig över dem och vill att de ska ha allt perfekt. Vi har tom beslutat att vi ska bygga ett eget hönshus till dem när de växer upp då de säkert kommer bli mycke mindre än våra andra höns. Ngn som har tips på vad vi bör tänka på?
Kycklingarna e pigga och glada. Bor i en kartong i mitt vardagsrum med en temp på ca 29grader. För första ggn av alla kycklingar vi haft så ligger inte dessa under lampan. Kan det bero på svenskt DNA att de klarar kyla mer?? :) De låg bara första dagen under lampan och nu ligger de mest lite här och där i en klump då de somnar.
Läste här på forumet att man kan ge nykläckta kokt ägg så vi provade det för första gången och det blev toksucce! Hur ofta kan jag ge dem ägg?? Har gjort det nu var annan dag. Har även smulat ner lite havregryn i deras startfoder. Vad mer kan jag ge dem? Krossad linnfrö och sesam???
Vad e bra att ha som golv i kartong? Vi brukade inte ha ngt speciellt på golvet till kycklingarna men då dessa har små håriga fossingar tycker jag synd om dem när de blir skitiga så jag har t-shirts som jag klippt sönder. (börjar dock bli ont om dem). kan man ha sånt där kaninspån som golv?
Vad mer ska jag tänka på? Jag byter vatten till dem 2ggr om dan och ger dem vatten på flaska. (i grekland kan vi inte dricka kranvatten men lagar mat med det, ger till vovven och andra höns.....men inte till silkisarna.....) Lyxkycklingar....
Sen undrar jag....en har en jättetofs på huvet medans alla andra e mycke mindre. Vad kan det bero på??
Hoppas på massa svar!!!

Alex s

• Uppland
SV: Massa kyckling frågor
« Svar #1 skrivet: 05 maj-11 kl 20:25 »
Hej
jag har några "svar" på dina frågor

det är bra om den kartong de bor i för stunden är tillräckligt stor så de kan ha värme i ena ändan och lite svalare i andra - detta för att undevika evntuell överhettning och således uttorkning.

jag brukar också ge mina kycklingar ägg som jag hackar net i beståndsdelar - jag har inte märkt något av att det skulle kunna vara problem att ge dom mycket ägg - kör på  =)

gällande golv så jag har av personlig erfarenhet slutat med "sågspån" när de är riktigt små för som små liven går och pickar i sig de små bitarna av spåner - detta har lett till förstoppning som lett till död - så jag har handdukar som jag har längst ner - man kan ha en handduk i ett dygn (typ) och se åker den i tvätten och byts ut mot en annan.

se till att det vatten du ger dom (i början) inte är för kallt, även om de ser lite stora ut med allt fjun så är deras kroppsvolym liten och några droppar kallt vatten sänker kroppstempen.

lycka till!
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-11 kl 21:23 »
Hejsan! Funkar det med tidningar längst ner också??

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #3 skrivet: 07 maj-11 kl 08:29 »
Hej

Jag använder tidningar .. byter morgon och kväll..
Fungerar utmärkt..

/Susanna
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #4 skrivet: 07 maj-11 kl 08:34 »
Jag har tidningar och åvanpå det lägger jag ett litet lager spån, det tar långt tid innan det är skitigt.
Sen har jag en kaninvattenflaska till kycklingarna så de inte kan skita ner vattnet.
Jag ger mina just nu bara havregryn, ger de bara ägg och havregryn den första veckan sen bara havregryn.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 07 maj-11 kl 10:30 »
Tidningar jag med . Kokt ägg ger jag oxå o du kan ge det hela livet om du vill  :D
Sönderklippt grönt brukar vara poppis.Jag ger typ matrester i liten mängd ris lite mosad potatis , ärtor majs o sånt , havregryn o startfoder när jag har många kycklingar .Om en har mkt större toffs hade jag gissat tupp om du har en väldans tur så kanske du fick en tupp o resten hönor .
Höj lampan lite du har väl varmt inne i huset oxå , ligger dom inte under lampan då är det lite för varmt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 18 maj-11 kl 09:11 »
Hej! Kan man lära kycklingar att dricka ur en sån vattenflaska hur då som?
För jag har en sådan som sitter på buren sedan förut.
Jag tänker ha tidningspapper åt mina ankungar nu då dom föds då jag inte ska ha dom så många dagar.
och ja tror iallafall ankungarna skulle man bara ge gulan va inte vitan? Är det så med kycklingar med eller får dom hela äggen??

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 18 maj-11 kl 09:24 »
Tack för svaren!
Nu har de växt till sig lite. 2½ veckor gamla idag. :)
De bor fortfarande kvar i vardagsrummet då jag älskar deras tjattrande. Dom e så mycke mer lugna än vad andra kycklingar varit....eller inte lugna....men de har en lägre röstnivå. Pluss att jag blev så van med att titta till dem hela tiden att jag bara inte vill flytta ut dem i garaget än. Så söta när de sover!!  :-*
De får nu kranvatten och de har nog inte märkt ngn skillnad. Ägg kokar jag var annan dag ungefär och jag mosar hela ägget till dem och det blir alltid storkalas när ägget kommer!! Sen får dem kyckling-start foder pluss extra havregryn. Idag ska jag ge dem ett litet sandbad dessutom. :)
Jag tror kycklingar och ankor behöver dricka ur ngt som liknar en skål för en kanin-vatten-flaska ska man ju behöva rulla på kulan för att få vatten och jag tror ej det funkar för fåglar.
Han/hon med toffsen har faktiskt inte en så tydlig toffs längre och de andra börjar få lite fjun på huvet nu. Men en undran!! De börjar få massa fjädrar på vingarna och jag tycker dom e ganska lika vanliga fjädrar blandat med silkesfjun. Ska de vara så? Ska dom inte bara få fjun?

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 18 maj-11 kl 09:29 »
låter ju jättebra men de funkar nog inte för ankor antar jag???

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 18 maj-11 kl 10:45 »
Muaaaaa......Så söta bilder!!!!! Å så glad jag blir!! Då e det 9 små dunbollstoffsar som sakta men säkert växer upp! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser