Hej på er!
Vi har kläckt fram massa kycklingar förr men det e första ggn vi har silkeskycklingar. Har 9 st som kläcktes för exakt en vecka sen. Av ngn anl e jag extra nojig över dem och vill att de ska ha allt perfekt. Vi har tom beslutat att vi ska bygga ett eget hönshus till dem när de växer upp då de säkert kommer bli mycke mindre än våra andra höns. Ngn som har tips på vad vi bör tänka på?
Kycklingarna e pigga och glada. Bor i en kartong i mitt vardagsrum med en temp på ca 29grader. För första ggn av alla kycklingar vi haft så ligger inte dessa under lampan. Kan det bero på svenskt DNA att de klarar kyla mer??

De låg bara första dagen under lampan och nu ligger de mest lite här och där i en klump då de somnar.
Läste här på forumet att man kan ge nykläckta kokt ägg så vi provade det för första gången och det blev toksucce! Hur ofta kan jag ge dem ägg?? Har gjort det nu var annan dag. Har även smulat ner lite havregryn i deras startfoder. Vad mer kan jag ge dem? Krossad linnfrö och sesam???
Vad e bra att ha som golv i kartong? Vi brukade inte ha ngt speciellt på golvet till kycklingarna men då dessa har små håriga fossingar tycker jag synd om dem när de blir skitiga så jag har t-shirts som jag klippt sönder. (börjar dock bli ont om dem). kan man ha sånt där kaninspån som golv?
Vad mer ska jag tänka på? Jag byter vatten till dem 2ggr om dan och ger dem vatten på flaska. (i grekland kan vi inte dricka kranvatten men lagar mat med det, ger till vovven och andra höns.....men inte till silkisarna.....) Lyxkycklingar....
Sen undrar jag....en har en jättetofs på huvet medans alla andra e mycke mindre. Vad kan det bero på??
Hoppas på massa svar!!!