Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Men vafan, använd inte andras foton på deras djur när ni annonserar!!  (läst 9518 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
Det är straffbart att ta någons bild så gör en polisanmälan och vänta på skadestånd.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
är det någon hr på alternativ?
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Neiklot

• Gäst
Tyvärr ganska vanligt!

Och man blir lika arg varenda gång!

Ring upp personen!!

/Neiklot

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
aha nu har jag lst hela sidan, tycker att du frmst ska skriva till personen el ringa, man behöver ju inte bli pissearg, utan fråga först, hur det kan komma sig att hon har ett så kallat " tvillingbild" och sg att nstan gång kan du fråga om lov :)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Nina K

• Skåne
Det är straffbart att ta någons bild så gör en polisanmälan och vänta på skadestånd.

Plus det är sådant som inte brukar gå längre än anmälan. Om man inte vill att sina foton används av anda så bör man göra ett vattenmärke på fotona, med sitt namn eller logga. Risken finns alltid där om du väljer att lägga upp bilden på nätet. Att den kopieras och används i annans syfte.

hehe ;D påminner mig om min bror (äldre). Han fick kontakt med tjej på ett forum och de chatta och prata på telefon endel. På hennes profil fans foton som hon uppgav var hon och vad hon syssla med. En dag var min andre bror (yngre) på besök när de börja snacka om henne och min äldre bror visa hennes sida för honom. Min yngre garva och sa

-Vet du inte vem de e på fotot?
- Det är xxx.
- Hon heter inte xxx.
- Vad menar du det är hon.
- Du kan glömma att xxx foto.
- Vad snackar du om?
- Det där är xxxxx och hon är en modell i England.

När de googla modellens namn kom bilden upp.  ;D ;D ;D  När han konfrontera henne på telefon så flippa hon ut och sa att han (min bror) var sjuk, dum i huve, galen m.m.  Hörde  inte ett pip från henne mer  ;) bra de

Vattenmärk fotona som läggs upp på nätet så de inte används i andra syften. 

christelle

• Blekinge
VAD ÄR DET JAG SER!! NÅGON SOM ANNONSERAR MED EN BILD PÅ MINA KYCKLINGAR SOM JAG HAR FOTAT!  >:( Dessutom ska den veta att kycklingen i mitten inte ens är en dv kochin som den skriver i annonsen!  :P :P

Ingen bildkälla, ingen som frågat mig... *morr*  >:(

http://www.blocket.se/vasternorrland/Dvargkochin_kycklingar_33650795.htm?ca=17&w=3

Har du tagit bilden är du ägare till den. En konstnär målade av en bild som han sett i en lokaltidning, när tidningen såg denna målning tog de kontakt med konstnären och krävde honom på betalning annars skulle de anmäla honom. Han fick betala 1000 kronor för att han använt bilden. Som kuriosa fick han 1500 för tavlan   ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Neiklot

• Gäst
Hm, får man inte måla av en annan bild?

Sålänge man bara sätter sitt eget namn på en tavla, så får man väl göra en kopia av Rembrant? (som ex.)

Men jag är osäker. :)

/Neiklot

christelle

• Blekinge
Hm, får man inte måla av en annan bild?

Sålänge man bara sätter sitt eget namn på en tavla, så får man väl göra en kopia av Rembrant? (som ex.)

Men jag är osäker. :)

/Neiklot
Det trodde jag med men så gick det till  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

La Ladin

• Västergötland
Vad spelar det för roll? Egentligen? Det är väl kul om någon annan kan ha användning av bilden.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Vad spelar det för roll? Egentligen? Det är väl kul om någon annan kan ha användning av bilden.
Inte utan tillåtelse.....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

La Ladin

• Västergötland
Inte utan tillåtelse.....

Alltså, jag kan hålla med om att det är oförskämt av en person som använder en bild som någon annan tagit, utan lov. Men jag tycker också att det är ganska onödigt att hänga upp sig på en sådan sak. Jag tror att världen hade varit trevligare om vi hade kunnat och velat dela med oss lite mer.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
 Dela med sig.. ???  Ja. men man måste väll för jösse namn fråga först. Inte vill jag heller mina bilder ska bli bildnappade. Näh Sandra det finns ju en ruta där du kan anmäla till Blocket. Gör det någon jäkla ordning ska de va.
  MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
Plus det är sådant som inte brukar gå längre än anmälan. Om man inte vill att sina foton används av anda så bör man göra ett vattenmärke på fotona, med sitt namn eller logga. Risken finns alltid där om du väljer att lägga upp bilden på nätet. Att den kopieras och används i annans syfte.

hehe ;D påminner mig om min bror (äldre). Han fick kontakt med tjej på ett forum och de chatta och prata på telefon endel. På hennes profil fans foton som hon uppgav var hon och vad hon syssla med. En dag var min andre bror (yngre) på besök när de börja snacka om henne och min äldre bror visa hennes sida för honom. Min yngre garva och sa

-Vet du inte vem de e på fotot?
- Det är xxx.
- Hon heter inte xxx.
- Vad menar du det är hon.
- Du kan glömma att xxx foto.
- Vad snackar du om?
- Det där är xxxxx och hon är en modell i England.

När de googla modellens namn kom bilden upp.  ;D ;D ;D  När han konfrontera henne på telefon så flippa hon ut och sa att han (min bror) var sjuk, dum i huve, galen m.m.  Hörde  inte ett pip från henne mer  ;) bra de

Vattenmärk fotona som läggs upp på nätet så de inte används i andra syften.

Kan inte låta bli, den passar så bra...: http://youtu.be/UKqCUzSO2Dg

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nina K

• Skåne
Kan inte låta bli, den passar så bra...: http://youtu.be/UKqCUzSO2Dg

Hahaha! ;D

;D ;D ;D  LOL  Min yngre kläckte ur sig att han hadde minimal chans att få en sån 100 poängare  ;)

Luvan

• Närke
Har du tagit bilden är du ägare till den. En konstnär målade av en bild som han sett i en lokaltidning, när tidningen såg denna målning tog de kontakt med konstnären och krävde honom på betalning annars skulle de anmäla honom. Han fick betala 1000 kronor för att han använt bilden. Som kuriosa fick han 1500 för tavlan   ;D

Ärligt talat, det där tror jag inte ett skvatt på... Visst kan tidningen hota med att "anmäla", men jag tror aldrig att de hade fått skadestånd i domstol för en sån sak! Jag kan möjligen tro att konstnären trodde på hotet och betalade för säkerhets skull...

Men det var trist Linkoso, att du fick ditt fina foto kapat. Det enda du förmodligen kan göra är att anmäla bildmissbruket till blocket.

Elcyion

• Uppland

Det där är inget som egentligen är särskilt säkert. Jag har en kompis som håller på väldigt mycket med att skapa 3D-bilder och det där är alltid ett gisseel. Dels är de flesta stämplarna ganska lätta att ta bort med lite kunskap. Det andra är att alla stämplar inte syns i alla program. Vilket betyder att använder du program 1 för att lägga in en stämpel och en annan person sparar hem din bild och öppnar den i program två kan stämpeln ha försvunnit (helt enkelt att program två inte visar den). Sen borde det bara vara att spara om bilden, och voila.
Det tjej-kompisen brukar göra är att hon använder photobucket (tror jag) och sedan lägger in en inställning som gör att bilden inte publiceras "hel". Det är massor av små fragment, som när den visas ser hel ut. Men försöker du spara ner bilden, måste du spara ner fragment för fragment. SMÅ fragment och sedan pussla ihop dem. Men det är antagligen inte idiotsäkert det heller.

Ang. upphovsrätten är den extremt tydlig. Alla foton/texter/bilder/musik/filmer... som du har gjort tillhör dig på automatik. Ända sättet att lagligt få lov att sprida dem, använda dem och (egentligen) även ladda ner dem för privat bruk (tex samla söta foton i en mapp på datorn) är att fråga upphovsmannen (kvinnan) om tillåtelse. Nu brukar de flesta inte bry sig om mappen med söta bilder på datorn (så länge de inte sprids). Men rent krasst ser lagen ut så.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Det är väldigt vanligt att man får sina bilder snodda av snorungar på stallet.se och liknande sidor. En period spenderade jag flera timmar i veckan med att jaga och anmäla stallet.se-bilder...
//Lina

hönsmamma 11

• Södermanland
Hallo hon har annonsen ute igen med bild  idag 15.10  (:) >:(

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Men den bilden är inte Sandras denna gången, nu tror jag hon har en egen. Men ser ut som hon har försökt ställa de likadant som sandra  ;D  ;D  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser