Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgkochin-frågor...  (läst 5024 gånger)

Lina79

• Västergötland
Dvärgkochin-frågor...
« skrivet: 05 maj-11 kl 16:07 »
Hej!
Jag får snart hem ett gäng Dvärgkochin...
Första-gångs-höns-ägare...
Hur är de? Vad jag har förstått så ska de vara lugna och bra nybörjarhöns.
Hur är deras flygförmåga?
Klarar de att flyga upp till en sittpinne som är ca 150 cm över golvet?
Eller behöver de stege?
Jag ska ha 4 hönor och en tupp, tror ni det är en bra grupp att börja med?
Är orolig att tuppen ska "vara på" hönsen för mycket så att det blir
jobbigt för dem...
Ja ja, det ska bli jätte roligt att få hem de iallafall!
Men del GÄRNA med er av era erfarenheter vad det gäller Dvärgkochin  :D
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Dvärgkochin-frågor...
« Svar #1 skrivet: 06 maj-11 kl 08:34 »
Nu har jag inte dv Kochin längre men det är trevliga höns ;D

Att tuppen skulle vara för mycket för hönorna tror jag inte. De flesta Dv Kochintuppar är gentlemän även om det naturligtvis kan finnas undantag.

Upp på en pinne 150cm upp fixar dom bar dom har fått koll på var pinnen sitter. Det kan hända att du får lyfta upp dem ett par näter i början tills dom lärt sig.

Lycka till med pippifåglarna och välkommern till den beroendeframkallande hönsvärlden  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 06 maj-11 kl 08:58 »
Grattis till hönsen!

Dvärg kochin är underbart söta och trevliga (i alla fall alla jag har hört om). Jag har själv 3 stycken, 1 tupp och 2 hönor, som går tillsammans med de andra hönsen som är i varierande storlek.

Den ena hönan, Evelina, har ruvat fram 2 kullar kycklingar och är världens bästa mamma. Tuppen, Vilgot, är en riktig gentleman och visar alla damerna vart all god mat finns. Han ser inte sin storlek som nåt problem och försöker gärna kurtisera med de stora Brahma-tjejerna  ;D Går inte alltid så bra...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #3 skrivet: 06 maj-11 kl 12:59 »
Jag är också dvärgkochin-ägare-to-be  :D Lånar tråden och ställer en fråga...

Går vuxna dvärg kochin igenom 10 x 10 cm maskor i ett trädgårdsstängsel om man släpper ut dem för att gå fritt ett slag?
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

betsla

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 06 maj-11 kl 14:46 »
Jag är också dvärgkochin-ägare-to-be  :D Lånar tråden och ställer en fråga...

Går vuxna dvärg kochin igenom 10 x 10 cm maskor i ett trädgårdsstängsel om man släpper ut dem för att gå fritt ett slag?

Nja, jag tror inte att de kommer igenom. Men risken är nog att de försöker och fastnar halvvägs...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #5 skrivet: 06 maj-11 kl 17:02 »
Nja, jag tror inte att de kommer igenom. Men risken är nog att de försöker och fastnar halvvägs...

Att de kan gå igenom med lite möda gör inte så mycket, de kan ju flyga över om de vill. Tänker på exets tyska dvärgar som springer rakt igenom maskorna som om där inte var något staket. Fast... de flyger ju som duvor också.  ::)

Mina höns ska bara vara lösa när jag är med och kan hålla koll.

betsla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 06 maj-11 kl 17:37 »
Mina dv kochin är inte så förtjusta i att flyga alls. De föredrar att tjusigt skrida fram istället =)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #7 skrivet: 06 maj-11 kl 18:26 »
Mina dv kochin är inte så förtjusta i att flyga alls. De föredrar att tjusigt skrida fram istället =)

Det låter utmärkt!  :D :D Små fluffiga vita tanter (och en herre) i mamelucker som tjusigt skrider omkring på gräsmattan är vad jag är ute efter!

Jag har haft ett staket runt min lilla trädgård, men tog bort det och ska nu sätta upp nytt. Därför ville jag förvissa mig om att 10 x 10 maskor faktiskt utgör ett visst hinder för dv. kochins. Om de bara promenerat rakt igenom som ingenting hade jag ju fått skaffa en annan sorts stängselnät!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 maj-11 kl 21:18 »
dv.kochin är riktiga nybörjarhöns..trevliga och lätthanterliga..ruvsäkra och bra kycklingmammor.. hos mig bor ca15st i olika färger.. trevliga att ha lösa i trädgården..flyger inte bort i första taget.. finns i massvis av färger och det gör dem ännu roligare...
Fjäderfän och kaniner

flax

• Halland
« Svar #9 skrivet: 06 maj-11 kl 21:37 »
Har ingen hönsgård till mina dvärg kochins. Jag öppnar dörren på morgonen, hönsen är ute fritt hela dagen, när det skymmer kommer alla hem igen.... ;D' Alla håller sig på hemmaplan.
Lätt som en plätt!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #10 skrivet: 06 maj-11 kl 21:47 »
Jag kan inte ha hönsen helt lösa för jag bor inne i en liten by och dels vimlar det av katter här, dels kanske inte grannarna skulle uppskatta besök. Men det låter ju bra att de håller sig i trädgården!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 08 maj-11 kl 06:48 »
Om det är sådant nät som jag har, säljs på alla de vanliga ställena, så går dvärghöns ganska lätt igenom det.  Vet inte om det är lönt att lägga ner arbete på något som inte fungerar säkert.
Om hönorna upptäcker något riktigt attraktivt hos grannen, en skål med kattmat t.ex. lär ett sådant stängsel inte stoppa dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #12 skrivet: 08 maj-11 kl 09:30 »
Hmm... Det tål ju att funderas på...  :-\

Hönsen ska inte vara ute i trädgården när inte jag är där och kan hålla ett vakande öga, eftersom här finns väldigt många djur som tycker att en vit liten höna är en lagom munsbit. Här finns massor av rovfågel och räv och sen har vi grannskapets stora kattskara. Jag tror och hoppas att hundarna ska vara lite behjälpliga med att hålla rovdjur på behörigt avstånd. De gillar inte när räv eller katt kommer för nära kaninerna!

Precis som hundarna med lätthet skulle hoppa över staketet, även om det är 120 cm högt, inser jag att hönsen kan ta sig ut genom maskorna. Om inte annat kan de ju ta sig över staketet!

Så länge hönsen inte promenerar rakt igenom maskorna som om där inte var något stängsel alls, utan det faktiskt hindrar dem en del är jag nöjd. När jag inte kan passa dem får de vara i hönsgården och därifrån tar de sig inte ut!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser