Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg på faverolle ägg  (läst 5401 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Färg på faverolle ägg
« skrivet: 05 maj-11 kl 17:21 »
Har två faverolle hönor varav den ena har lagt ägg, de äggen än beiga med vita prickar. Nu har jag fått 2 ägg där den ene var helbeige och den ena vit, hur kan det komma sig? Kan det vara så att den andra lagt ägg? Jag trodde faveroller alltid hade beiga med vita prickar. Det vita ägget är dessutom inte helt rätt i formen utan har en liten buckla på sidan.

Har 5 hedemora och 2 blomme också men de är bara 8 veckor, hur gamla är de när de börjar lägga ägg?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

PetraL

• Västergötland
SV: Färg på faverolle ägg
« Svar #1 skrivet: 06 maj-11 kl 07:37 »
Ja det är ju inte ungdjuren som är åtta veckor som lägger ägg, det är alldeles för tidigt. Det varierar mycket mellan raserna när dem börjar värpa men tror det är någonstan mellan 5 och 9 månader ungefär.
 Mina hönor lägger ägg som skiljer sig lite i färgen, oftast håller sig en höna till en färg. Så om du har två väldigt olika ägg så kan det vara två hönor som värper.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Färg på faverolle ägg
« Svar #2 skrivet: 06 maj-11 kl 08:28 »
Den bruna färgen läggs på sist i äggtillverkningen. Därför kan brunvärpare ibland få enstaka vita ägg när "äggfabriken" har hakat upp sig  ;) Att ägget dessutom var lite buckligt tyder på att det är något knas.

Antingen har din värpande höna fått lite problem (ev en lindrig äggledareinflamation eller varit stressad av något) eller så är det den nya hönan som börjat värpa och inte riktigt kommit igång ordentligt ännu. Det är rätt vanligt att unghöns värper lite konstiga ägg dom första som kommer?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser