Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben  (läst 11326 gånger)

karsan

• Södermanland
SV: Kalkben
« Svar #20 skrivet: 06 maj-11 kl 23:20 »
Tenutex används mot huvudlöss som dagisbarn får ibland. Vad är det för skämmigt med det?

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
« Svar #21 skrivet: 06 maj-11 kl 23:29 »
Jo det används oxå till om man har flatlöss. När jag kom in på apoteket var det apotekspersonalen som viskade till mig när jag högt och tydligt sade vad för salva jag skulle ha.
Läste när jag kom hem vad den här fantastiska salvan var bra till.

/Camilla
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 07 maj-11 kl 08:13 »
Apoteket var inte så skämmigt då skulle ni se minen på min man när jag kom hem med tenutex   ::) han vart lugn när jag skulle ha de till hönsen ;D

Starchilds

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 maj-11 kl 14:31 »
Kan man använda virkon på deras kalkben?
Fick bara en tanken att det kunde funka oxå kanske.
Någon som provat?

Jag har precis börjat med höns.
Kan vaktlar oxå få det?

Hur ska man göra med ruvande höns ???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #24 skrivet: 15 maj-11 kl 15:26 »
Kan man använda virkon på deras kalkben?
Fick bara en tanken att det kunde funka oxå kanske.
Någon som provat?

Jag har precis börjat med höns.
Kan vaktlar oxå få det?

Hur ska man göra med ruvande höns ???
Virkon är ett desinficeringsmedel som dödar bakterier, virus och vissa svampsporer. Det hjälper inte mot löss och kvalster. Du kan lika gärna testa med rent vatten, det är billigare och förmodligen lika effektivt  ;)

Har du höns med kalkben så behandla alla oavsett om dom ruvar eller ej. Extra viktigt med ruvhönor egentligen för att minska risken att smitta ev kycklingar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Starchilds

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 maj-11 kl 16:02 »
Men vilken behandlings metod rekommenderar du mest?
Just med tanken på dom som ruvar oxå.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #26 skrivet: 15 maj-11 kl 19:25 »
Fett/olja är en kladdig men giftfri metod som kräver lite mer envishet.

Ivomec är enkelt och kladdar inte men är receptbelagt och ger karens på ägg om man behandlar värpande hönor.

Tenutex & Salicylsyra vaselin är effektivare än rent fett kladdar lika mycket men kräver inte att man smörjer lika ofta.

Vilken metod man väljer beror på vem man är och hur hanterbara höns man har samt hur svårt angripna djuren är.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

flax

• Halland
« Svar #27 skrivet: 15 maj-11 kl 19:42 »
Och jag vill också rekommendera sprayen "Just for scaly legs" för lättare angripna ben. Framför allt bra för benbefjädrade höns, då det är lättare att komma åt.
Snabbt och smidigt om man har många höns.
När det gäller tennutex/salicylsyrevaselin så är det riktigt bra om hönsen är hårt angripna! Tålamod och smörj en till två gånger i veckan och benen blir som nya!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Leifem

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 15 maj-11 kl 20:15 »
Tunna ut trätjära med matolja, men inte mer än den blir sprutbar i en såndär uppumpbar sprayflaska.
När hönsen "nattsatt" sej på pinnarna så se till att det är släckt, o med bara pannlampa är det lätt att göra vad man skall.
Jag upptäckte att det räckte med att sticka handen under mellan höns o sittpinne, då ställde de sej upp på raka ben ( de flesta iaf..) men vågade inte flyga ner i mörkret!  Duscha då både ben o sittpinnar. Smidigt, o lätt att upprepa 2-3 ggr med ett par dgr emellan. Lite klafsigt kanske men det funkade bra. Tycker inte det kletade på hönsen heller. Sprutar ju bara ben/pinnar, o det suger snabbt in.
Lycka till !
« Senast ändrad: 16 maj-11 kl 12:32 av Leifem »

trallallaa

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 maj-11 kl 20:16 »
Jag funderar på att använda Paranix, det är mot löss och innehåller cocosolja,yalang-yalangolja och isopropylalkohol och anisolja...olja som olja tänker jag, eller?
Jag har ju alltid kört värstingkur på de jag köpt in, som haft kalkben och jag har fått bort det till 100%, men skulle vilja använda lite mindre gifter, så då kom jag på Lusmedlet som man använder till barn, det är ju naturmedel, borde väl fungera  ???

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #30 skrivet: 16 maj-11 kl 08:09 »
Jag funderar på att använda Paranix, det är mot löss och innehåller cocosolja,yalang-yalangolja och isopropylalkohol och anisolja...olja som olja tänker jag, eller?
Jag har ju alltid kört värstingkur på de jag köpt in, som haft kalkben och jag har fått bort det till 100%, men skulle vilja använda lite mindre gifter, så då kom jag på Lusmedlet som man använder till barn, det är ju naturmedel, borde väl fungera  ???
Olja fungerar så att den täpper till kvalstrens andningstrakéer så att dom kvävs. Kvalstren klibbar med andra ord ihop så att dom dör. Det är därför man måste vara mer flitig med ren oljebehandling då kvalstren måste bli helt igenklibbade för att dö.

Har man ett bekämpningsmedel blandat med olja/fett så räcker det att kvalstret får lite på sig för bekämpningsmedlet har en toxisk verkan som dödar kvalstret. (ex tenutex)

Paranix funkar säkert. Om det fungerar bättre än ren olja vet jag inte. I och med att det innehåller isopropylalkohol så är det förmodligen lätt att smeta ut och kladdar mindre. Å andra sidan kan det ev svida om djuren har sår på benen (beroende på hur mycket isopropylalkohol det innehåller)

Malines

• Halland
« Svar #31 skrivet: 16 maj-11 kl 18:58 »
Angående kalkben undrar jag om någon annan hört att det skulle komma av det foder man ger dom ??
Idag var det en dam i en djuraffär (visserligen hund-katt-häst) när jag skulle fråga om hästsalvan som påstod sig veta med säkerhet att det beror på fodret. Och gav mig dåligt samvete eftersom jag anser att mina höns/tuppar får bra foder. Hon sa också att jag måste släppa ut dom ......dom går redan ute svarade jag. "Men dom har inte varit ute under hela vintern, kanske" replikerade hon snabbt......
Hon jämförde med när människor o djur tex får eksem, att det beror på att vi äter nåt vi inte tål och det gör det ju ibland.....men inte alltid...!!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #32 skrivet: 16 maj-11 kl 19:30 »
Angående kalkben undrar jag om någon annan hört att det skulle komma av det foder man ger dom ??
Idag var det en dam i en djuraffär (visserligen hund-katt-häst) när jag skulle fråga om hästsalvan som påstod sig veta med säkerhet att det beror på fodret. Och gav mig dåligt samvete eftersom jag anser att mina höns/tuppar får bra foder. Hon sa också att jag måste släppa ut dom ......dom går redan ute svarade jag. "Men dom har inte varit ute under hela vintern, kanske" replikerade hon snabbt......
Hon jämförde med när människor o djur tex får eksem, att det beror på att vi äter nåt vi inte tål och det gör det ju ibland.....men inte alltid...!!
Kalkben beror på ett kvalster och är således helt opåverkat av foderstat. Underförutsättning att hönsen har en så balanserad kost att dom inte är nedsatta i kondition pga näringsbrist. Djur med nedsatt kondition drabbas ju ofta hårdare av parasiter...

flax

• Halland
« Svar #33 skrivet: 16 maj-11 kl 19:35 »
Blanda lika delar Tenutex och Salicylsyrevaselin (båda finns på apotek).
"Just for scaly legs" köpte jag via nätet hos LG produkter.
Jag behandlade hönsen med krämblandningen cirka två ggr/vecka i ett par veckor. Den svårast angripna hönan fick lite extra behandling.Därefter behandlade jag ytterligare ett par gånger med sprayen för att vara på den säkra sidan även om de flesta hönsen såg fina ut då.
Även nykomlingar i flocken fick sig ett par duschar då jag inte hunnit städa ut hönshuset ordentligt. (Dock bytte jag ut sittpinnar och reden...)

Vill påstå att resultatet av denna behandling har varit mycket bra!
Skall dock gå igenom fötterna igen i samband med vårstädningen i hönshuset!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Malines

• Halland
« Svar #34 skrivet: 16 maj-11 kl 20:16 »
Kalkben beror på ett kvalster och är således helt opåverkat av foderstat. Underförutsättning att hönsen har en så balanserad kost att dom inte är nedsatta i kondition pga näringsbrist. Djur med nedsatt kondition drabbas ju ofta hårdare av parasiter...

Tack för ditt svar - det var precis som jag också trodde och som jag alltid har hört/läst. Hon i affären pratade nog mer än hon hade förstånd till.... ::)

sallyomolly

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 20 maj-11 kl 12:06 »
Tenutex är en engångsbehandling. Det tar tid innan benen läker, så avvakta några veckor ifall du beh en behandling till men det ska inte behövas. Använd bara tenutex, det ska räcka och då behöver man bara göra det en gång. Smörja sen i förebyggande med vaselin ibland.

Till människor används tenutex en gång tex mot skabb på kroppen, det är starkt och svider. Efteråt ska man smörja med mjukgörande.
Så behandla bara de stackars hönsen en gång, det räcker.

bea

« Svar #36 skrivet: 20 maj-11 kl 12:21 »
Tänkte oxå skriva att det räcker med en gång med tenutex!.....men jag förstår inte riktigt varför den ska blandas med vasselin?
Jag smörjer endast med tenutex och efter ett tag med mjukgörande salva.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #37 skrivet: 20 maj-11 kl 15:53 »
Jag har verkligen prövat alla tänkbara metoder, fick in kalkbenskvalster med en lånad ruvhöna. Enda som VERKLIGEN har fungerat var Ivomec injektionsvätska. Med sultaner/jättetofflor går det liksom inte att komma åt eländet på annat sätt. Ganska enkelt att sätta under huden, men kräver både recept, vägning, nålar och tålamod vid hanteringen.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Gamina

« Svar #38 skrivet: 20 maj-11 kl 16:00 »
Samt att det enligt min veterinär (en höna behandlad våren 10 dock ej för kalkben) ger livstidskarens. Verkar dock inte riktigt vettigt så jag använder de äggen också  ;D
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser