Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arrendera eller bara låna?  (läst 1756 gånger)

Neiklot

• Gäst
Arrendera eller bara låna?
« skrivet: 06 maj-11 kl 15:48 »

Hej!

Jag ska låna lite mark av en i -grannbyn-.
Ska slå slåtter där.. (hö).

Behöver jag skriva ett arrendekontrakt eller räcker det att jag muntligt lånar det?

Om jag arrenderar det, kan Jag isåfall söka ev. bidrag?

..  ???

/Neiklot

Neiklot

• Gäst
SV: Arrendera eller bara låna?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-11 kl 15:50 »
Lägger till att det rör sig om ca 5hektar eller så.
(ren uppskattning!)

trädman

« Svar #2 skrivet: 06 maj-11 kl 23:08 »
Man behöver inte styrka att man äger eller har rätt att bruka den mark man söker EU-stöd för. Ur det perspektivet är det inte nödvändigt att skriva ett arrendeavtal. Du kan söka stöd ändå. Däremot är vissa stöd 5-åriga åtaganden och då kan det vara bra att ha ett avtal så man vet att man disponerar marken under hela åtagandeperioden alternativt i avtalet reglera så att om ägaren vill ha tillbaka marken innan åtagandet går ut så åtar han sig också att överta och fullfölja det befintliga åtagandet.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-11 kl 03:24 »
Arrendekontrakt helt klart, jag har sett en del vaianter där det har blivit riktigt illa pga av att det inte har funnits riktiga avtal.

Och som sagt var så kan du bli återbetalningskyldig på Eu-stöd om du förlorar marken innan åtagandeperioden har gått ut.

Har även sett fall där ägaren har "lånat ut" marken till flera personer samtidigt  :-X

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 maj-11 kl 08:48 »
tack! :-)

Någon som har ett bra exempel på ett sådant kontrakt?

/Neiklot

trädman

« Svar #5 skrivet: 07 maj-11 kl 23:20 »
Trodde jag hade ett standardavtal i datorn, men hittade det inte. Jag tror det finns att hämta på LRFs medlemssidor

Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser