Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kletigt öga  (läst 1978 gånger)

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
Kletigt öga
« skrivet: 07 maj-11 kl 13:32 »
Har en anka som har vitt skum i ena ögat ibland. Det verkar ha runnit lite
men ibland syns det inget alls.
Någon som vet eller kan gissa vad det är för fel??

Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kletigt öga
« Svar #1 skrivet: 08 maj-11 kl 08:58 »
Troligen ögoninflammation. Var uppmärksam så att det inte blir värre, kan påverka skallbenet och vara riktigt allvarligt, i värsta fall. Går ibland över av sig själv, ibland krävs antibiotika. Lägg gärna in en bild, så är det lättare att se om det är ögoninflammation.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 maj-11 kl 13:56 »
Tack för svar! Ska försöka lägga in en bild :-\
Hon kommer snart att lägga sig på ägg och vi vill inte behöva
ta bort henne från boet när hon legat halva tiden.

Hur länge kan man avvakta med att behandla?
Hjälper det att spola lite?
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 07:16 »
Du behöver inte ta bort henne från boet, det går att ge medicinen i dricksvattnet. Och hon kommer att dricka även om hon ruvar.

Så länge det inte är svullet under ögat, så ska det inte vara så allvarligt. Att spola ögat kan räcka i lindriga fall. För att undvika att de får ögoninflammation ska de alltid, även på vintern, ha tillgång till så mycket rent vatten att de kan doppa huvudet och större delen av halsen. Försök undvika att den påverkade fågeln dricker och tvättar sig i samma vatten som de andra.

Tyvärr har jag inte så mycket medicin kvar själv, annars kunde jag skickat. Kolla med en distriktsveterinär, om du är påläst och kan beskriva symptomen väl brukar de kunna skriva ut ett recept utan att komma och titta på fågeln.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 09 maj-11 kl 16:03 »
råkat ut för samma grej nu! Min kejsaranka, hennes ena öga är skummigt och hon vill inte titta så mycket med det... Igår hade hon det inte, måste ha blivit inatt/idag.

Hon äter, dricker, badar, tvättar sig och beter sig som vanligt....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 11 maj-11 kl 09:36 »
Min badar,äter,dricker och är ute i gröngräset som vanligt. Förutom att hon nu
börjar ligga längre och längre på äggen i boet.
De har haft tillgång till ordentligt bad nästan hela vintern ( utom när det var
-10 grader) och nu har de badat i bäcken.

Kanske något därifrån?....

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 16 maj-11 kl 10:54 »
Nu är det kletiga borta! Har spolat några gånger men annars har det gått över av sig själv! ;D
Jippi!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser