Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna som inte mår bra  (läst 3012 gånger)

pippi0

• Ångermanland
höna som inte mår bra
« skrivet: 07 maj-11 kl 15:22 »
Hejsan!

Jag har en höna som inte alls mår bra. Hon fyller 1 år nu i sommar. Har inte börjat lägga ägg, är av rasen Brahma. Äter och dricker som de andra men hinner inte alls med när gänget går någonstanns. Idag låg hon vid gubben och mig när vi satt ute och fikade och såg inte ut att må så bra. Har ni några idéer ???
Hon är ranglägst och sover för sig själv och inte uppe på pinnarna med de andra. Kan hon vara tvåkönad ??? Vi trodde att hon var en tupp först och det trodde vi länge. Hoppas att någon kan hjälpa oss.

MVH Gunilla
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: höna som inte mår bra
« Svar #1 skrivet: 07 maj-11 kl 15:48 »
  Oj vilken svår fråga att svara  så här...  :-[
Fågeln vet ju inte ni tror det är ett annat kön. Det är väldigt intressant att se om/vad alla dessa kunniga personer på alt.nu kan dela med sig av. Själv tror jag det är av annan fysisk orsak  :-[
            MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-11 kl 16:32 »
Kan vara en höna som är mer "människo-höna" dvs mer flock med er än dem andra, kanske just pga rangen. Vår höna som blivit "tupp" blev kraftigt bortjagad av tuppen vi hade tidigare när han blev vuxen då han kände konkurenns. (därför har vi ingen tupp idag, utan vår "tupp-höna" vaktar och håller ihop hönorna). Hennes kam och skägglapp har växt en del och hon "stolpar" och springer på ett annat sätt än hönorna och mer som en tupp. Så visst kan det hända. Men en höna som inte hinner springa med eller hoppa upp på pinnen?? Har ni känt igenom mage och buk? Kollat ben, fötter och klor? Kan ju ha med ngt av dessa att göra?? Kolla och beskriv gärna om ni hittat ngt. Vendela
Grangården

pippi0

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-11 kl 19:36 »
Tack för svaren :D

Gubben och jag har gått igenom henne. Vi hittar inget fel på henne, förutom att hon var väldigt smal. När vi ger mat brukar hon vara den som äter mest. Funderar att låta henne vara inne (så hon inte springer runt hela dagen ute) och få lite extra mat och hoppas att hon piggar på sig. Att hon låg vid oss när vi fikade berodde nog bara på tillfälligheten. Ska hon inte börja lägga ägg snart ??? Såg bra ut i rumpan som jag såg iallafall. Har ni några fler förslag på något vi kan göra.

MVH Gunilla

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 07 maj-11 kl 20:12 »
Om hon äter mycket och ändå inte kommer i hull kan hon ha mask. Prova att avmaska henne med Axilur i tre dagar. Ge samma dos/kg som till hund eller katt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pippi0

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 08 maj-11 kl 08:06 »
Tack igen för alla svar  ;D

Får åka till Apoteket i morgon och köpa avmaskningsmedel. Det är väl lika bra att avmaska de andra hönsen också. En dum fråga men är det samma typ av maskar som går på flera olika djurarter ??? ???

Våra höns går ihop med häst, får och hundar + kaniner. Det borde ju inte vara samma typ av mask men man vet ju aldrig. ::)

Gunilla

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 08 maj-11 kl 08:36 »
Mask är specifika för respektive djurslag. Hundar, katter, hästar,grisar, höns, människor osv kan alla få exempelvis spolmask men det är olika underarter :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #7 skrivet: 08 maj-11 kl 20:01 »
Om hon äter mycket och ändå inte kommer i hull kan hon ha mask. Prova att avmaska henne med Axilur i tre dagar. Ge samma dos/kg som till hund eller katt.
Har ett liknande problem med min maranhöna så jag hänger på denna tråden lite.
Ska man inte dosera avmaskningsmedlet efter vikt och inte efter djurslag eller har jag missförstått?
Tror att jag har axilur hemma som jag använt till min dvärgschnauzer men jag ska väl ge hönan efter hennes vikt?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 08 maj-11 kl 21:38 »
Har ett liknande problem med min maranhöna så jag hänger på denna tråden lite.
Ska man inte dosera avmaskningsmedlet efter vikt och inte efter djurslag eller har jag missförstått?
Tror att jag har axilur hemma som jag använt till min dvärgschnauzer men jag ska väl ge hönan efter hennes vikt?
Om du läser mitt inlägg noooooogrant  ;) så har jag skrivit:
Citera
Ge samma dos/kg som till hund eller katt.

Det innebär att du väger din höna. Om hon exempelvis väger 3 kg ger du henne den dos som rekommenderas till en hund eller katt på 3 kg. Upprepa i 3 dagar.

Exempelvis gris kan också avmaskas med Axilur men där ger man en annan dos/kg och dessutom har man olika doser beroende på vad det är för typ av mask man avmaskar mot.

Hänger du med  ;)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #9 skrivet: 09 maj-11 kl 15:37 »
Aaahaa! Nu ser jag t o m vad du skrivit ;)
Tack för förtydliggörandet!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser