Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hon krossar äggen  (läst 2124 gånger)

sossej

• Närke
Hon krossar äggen
« skrivet: 07 maj-11 kl 17:53 »
Jag har en höna som just nu ligger och ruvar, det började med 5 ägg. Efter bara någon dag så hittade jag ett krossat ägg. Nu efter 1 ½ vecka så hittade jag ett till ägg, eller rättare sagt äggskal...jag hittar ingen kyckling eller något annat. Kan hönan ha ätit upp den, utan ett spår? Hur kan jag undvika att resten möter samma öde?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hon krossar äggen
« Svar #1 skrivet: 07 maj-11 kl 20:23 »
Vissa hönor är klumpfötter och vissa ägg har för tunna skal för att klara att bli ruvade av fru klumpfot :P

Om hönan gör sönder ett ägg äter hon upp det för att hålla rent i redet. Helt naturligt städningsbeteende  och inte att förväxla med äggätning. Äggätare gör sönder hela ägg för att äta upp dem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-11 kl 22:55 »
Sossej, jag tror att du kanske lagt ägg med för tunna skal, vilket lätt gör att de krossas.
Kolla att du får normalformade ägg med bra skal. Känn särskilt efter där det är toppigast.
Så trist när det gått en vecka och äggen trasas sönder  :'(
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 maj-11 kl 23:12 »
Är det en stor ras?

Vi har samma problem med vår orpingtonhöna som "surar"..

/Neiklot

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-11 kl 06:22 »

Detta sägs vara ett vanligt problem hos stora, tunga raser. Dock hade jag inga problem med mina stora Sussex på över 3 kg. En rejält tjock bale i redet kan hjälpa, plus att hönan får vara ifred från andra hönor som vill tränga sig in.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sossej

• Närke
« Svar #5 skrivet: 08 maj-11 kl 10:11 »
Jag har bara blandraser men just denna är en rätt stor höna.

Hur vet man om skalet är tjockt? Jag har ljust bruna ägg, vilket gör det ännu svårare att se om det är något i dom också...
Igår satte jag in henne på ett eget ställe men då blev hon jätteupprörd. Skulle gärna vilja att hon bytte rede innan det är dags för kläckning eftersom det hon ligger i nu är 1½ m ovanför golvet. Någon som vet något smart sätt?
Tror att jag ska prova att lägga in de andra hönorna som ruvar i den "lilla avdelningen".

Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser