Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP, En höna ruvar för fullt på säkert 10 ägg iredet. Det är mina första höns!  (läst 4074 gånger)

Sämsta Bondfrun

• Jag försöker att lära mig :-)
    • Uppland
Hej och hå, hur gör jag nu?
Förra året skaffade vi ett gäng med åsbohöns, som vandrar fritt här hemma. Vi har inte ens en hönsgård. Sedan fick vi överta några äldre åsbohöns, och nu ligger en av dem och ruvar bestämt över ca 10 ägg. Hon har dessutom lagt sig i verpredet!  :P

Hur i hela friden gör jag nu? Vi har fullt av katter och hönan kan väl inte gå ute medd sina små kycklingar med de dregglande katterna i haserna?

Ska jag försöka flytta hönan och äggen? Det är en väldigt skygg höna, så hon blir väldigt upprörd och flyger ut när jag har försökt kolla henne.

Vi har ett ganska litet hönshus.

Hjälp en förvirrad ny hönsmamma :-[

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Hej du "Sämsta Bondfrun", vilket jag inte alls tror att du är  ;)
Nej det är sant, du kan inte låta hönsen och katterna mötas, då tar dom snabbt dina små.
Låt hönan vara i värpredet tills hon kläckt kycklingarna (flytta henne INTE), se till att hon får mat och vatten och kan bala och bajsa etc. Hon måste ut och röra på sig ibland.
Sedan när alla kycklingar är kläckta (du får lätta på hönan och kolla läget, gärna i mörker... och se om alla ägg är kläckta, ha en liten ficklampa med) kan du flytta ned familjen på golvet antingen i en bur du har eller inom kompostgaller där de får vara ifred. Du lägger ned hönan på spån och ser till att kycklingarna hamnar UNDER mamman, du får stoppa in dem. Du sätter såklart in mat och vatten i en liten automat (så kycklingarna INTE kan drunkna, för de är jättesmå). Ha dem så i ett par veckor eller längre, sedan kanske du kan börja öppna åt dem. Passa för fåglar, råttor och annat. Har du ingen hönsgård, ja då kan det ju gå rätt illa..... med tanke på alla rovfåglar och rävar som vi har  ???
Hoppas det går bra  :)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Sämsta Bondfrun

• Uppland
Men jag måste väll lyfta ner värpredet? Gör jag det nu, eller närmare kläckningen? HOn har legat på den i ca 5 dagar.

Jag läste att de skulle ha en speciell bur, typ kaninbur ute. Ni vet den där klassiska trekantiga på mark. Men då ska kanske kycklingarna bli litte större. Så typiskt att den skyggaste hönan skulle börja ruva.

Vi har faktiskt funderat över att göra en inhängnad åt dem så att de kan vara där när vi inte är hemma. Vi vart av med en höna av duvhöken förra hösten  :'(

Men om hönan inte lämnar äggen redan nu, ska man fösa ut henne en liten stund? Hon  lämnade äggen en gång alldelens förtvivlad, då låg en annan höna som en padda över hennes ägg  :P

Clarie-Ann

• Bor i ett hus vid skogen.....
Hej!
Jag har också "blivit med ruvande höna" och det är första gången för mig med. Jag har flyttat hönan till en bur jag har byggt. Till buren har jag anslutit ett litet rede (som är som en hundkoja ungefär). Jag var tvungen, för de andra hönsen la sig på henne och till slut hade hon 19 ägg under sig. Jag räknade dem i förrgår när hon var ute och åt. Jag tänkte att om hon ligger kvar i det gamla redet, så slutar det med hur många ägg som helst. Och när jag försökte kolla under henne så försökte hon bita mig. Jag flyttade henne i början på kvällen genom att skjuta under ett bordsunderlägg (sån´t där som man har under tallriken när man äter) i plast och sedan lyfta hela "paketet". Hon låg snällt kvar. Det var som om hon visste att jag skulle flytta henne till ett bättre ställe. Bara fem minuter efter att vi ställt huset i trädgården, gick hon ut och "dansade" (såg ut som Orr-spel faktiskt), åt och drack. Sedan gick hon in i det nya redet. Mycket nöjd. Så det var verkligen lyckat! Hon hade då ruvat i 10 dagar. Mitt nya rede, som är anslutet till "buren" är ca 50 X 50 cm. Jag har isolerat det med frigolit. Yttermåtten är 66 X 66 cm. Lite stort blev det, men det får vara. Frigoliten satte jag innanför, för vi har så KALLT här på nätterna! Bara 2-4 grader plus! Men jag hoppas på sommarvärme tills de små kommer. Lycka till och ha det så bra!!!  :)
Är lycklig för allt som finns. Bor i harmoni vid skogens rand och ska snart skaffa höns. Det var därför jag hittade hit...trevligt med alla "naturliga", underbara människor här. Hittade mina höns tack vare denna sajt. Så jag stannar kvar och njuter av trevligt sällskap...

Dolvis

• Östergötland
Grattis till kommande kycklingar! :)
Folk gör lite olika när deras hönor ruvar. Jag tror både det handlar om inställning hos en själv, och vilken typ av höns man har, hur envisa de är, om de tolererar att man flyttar dem etc.

Vi brukar alltid flytta en höna som lagt sig till ett eget utrymme (vi har en extra liten avdelning i hönshuset där de oftast får ligga, annars direkt i en egen utebur) just för att hon inte ska bli bortmotad av en höna som har högre rang, eller andra ska lägga ägg i redet hon ligger i efter hand. Man kan ju märka äggen och kolla varje dag och plocka bort de som kommit till, men min erfarenhet är att det ändå är rätt svårt och man stör ju hönan mycket (och kan bli hackad rejält  ::)).
Våra höns brukar dock ligga väldigt säkert, och de brukar inte gå av äggen om man flyttar dem. Flytten brukar gå bättre om man gör det på kvällen när det är mörkt så hönan kan "ligga till sig" på nya stället under natten. På din beskrivning låter det som om din höna är ganska nervös av sig och kanske inte självklart skulle acceptera att bli flyttad. Då skulle jag ändå på något sätt försöka sätta för hennes rede så andra inte kom åt att gå in där. Förstår att det kan bli lite knepigt om hon ska kunna ha möjlighet att gå upp och äta och bajsa som de brukar göra åtminstone en gång/dag.

Vi brukar ha hönan + kycklingarna i en egen utebur typ "kaninbur" när de kläckts . Andra låter dem gå med flocken från start. Vi tycker det funkar bäst med lite avskildhet i början, särskilt så kycklingarna ska få fri tillgång på mat, utan att andra i flocken kommer och snor åt sig deras. Man kan flytta ut kullen direkt de är kläckta, hönan brukar vänta tills så många som möjligt käckts, några ägg kan vara lite senare, men själv gå ur redet när kycklingarna behover mat efter ngt dygn. Kycklignarna håller värmen under hönan, och hon visar dem vad de ska äta och var vattnet finns. Viktigt som sagts ovan att deras vattenautomat inte är en som går att drunkna i. Efter någon vecka brukar kycklingarna vara så snabba och alerta att de får gå ut fårn buren dagtid med sin mamma, våra katter har fått sig rejäla åthutningar av mammahöns och ger sig inte på dem när de är med mamman. PÅ kvällen går de själva in i buren och lägger sig för natten, då kan man stänga. Vi har burar utan botten, då hönsen inte uppskattar att sprätta i nätbotten. Nackdelen med detta är att vi haft grävling vid något tillfälle som grävt sig under kanten på buren nattetid och tagit hönan.

Sämsta Bondfrun

• Uppland
Idag har vi faktiskt flyttat på hönan, va lade ner äggen i en katttransportbur. Vilket liv det var på hönsen  >:D
Alla andra hönor hjälptes åt och ligga på äggen, och till slut gick rätt höna tillbaka till sina ägg! Men nu ligger hon på
golvet i hönshuset, men det verkar som en smart lösning att ta ut hönan och kycklingarna i en kaninbur sedan. Jag har en perfekt utebur för det  :)

Det kanske löser sig tillslut  :-*

Dolvis

• Östergötland
Det låter ju lovande! :)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
Jag har nyvunna erfarenheter av att flytta ruvreden. Mindre roliga erfarenheter men ändå.
När vår höna hade ruvat 19-20 dagar flyttade jag ner hennes rede på golvet. Förvirringen blev stor i hönshuset och när jag kom hem från jobbet en dag hade hon lagt sig på träägg i värpredet och hennes ägg låg alldeles blottade och kalla. Snabbt på men hönan igen och hoppas att kycklingarna ändå skulle klara sig. Dagen därpå satte vi dit ett staket men såklart hoppade hönan över det för att äta och de andra hönorna hoppade in och la ägg i hennes rede.
Kankse blev det för trångt i redet eller så "städade" hönan. Jag hade sett att det var spricka i ett ägg men innan jag hann plocka bort det så hittade jag det trasigt på golvet i hönshuset och därefter tre andra ägg. Tre av äggen var det kycklingar i och två av dem hade trasigt skal.
När hönan var uppe och åt vid ett tillfälle passade jag på att lysa äggen. Några var nyligen tillkomna ägg men fyra av dem var det kycklingar i varav åtminstone tre var fullbordade. Plötsligt när jag höll på att märka äggen började det pipa från ett av dem! Snabbt byggde jag ett tak till hennes "bur" och däri har hon varit sedan dess.
Nu piper det då och då under hönan och vi vet inte hur många kycklingar som har kläckts. Jag tror att det bara är en och till kvällen ska vi försiktigt kolla läget.

Nu undrar jag:
Kycklingarna ska ju ha särskild mat i början. Låter man hönan äta samma mat eller behöver hon "komma ut" då och då för att äta mer rejält?
Vi kommer att bygga en bur och låta dem gå ute vad det lider men ett tag får de gå i sin bur inne i hönshuset. Hoppas att någon i den här tråden kan svara, annars får jag skapa en ny.
Lycka till trådskaparen med din ruvhöna.

Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Nu undrar jag:
Kycklingarna ska ju ha särskild mat i början. Låter man hönan äta samma mat eller behöver hon "komma ut" då och då för att äta mer rejält?
Vi kommer att bygga en bur och låta dem gå ute vad det lider men ett tag får de gå i sin bur inne i hönshuset. Hoppas att någon i den här tråden kan svara, annars får jag skapa en ny.
Lycka till trådskaparen med din ruvhöna.

Jag har min hönsmamma och hennes kycklingar instänga just nu, de är två veckor. Men igår släppte jag ut dem i stora hönshuset lite och då pickar de ju i sig allt möjligt ätbart från golvet. Jag har dock "Fågel start" från Svenska foder inne i deras lilla bo och då äter alla det. Ingen specialkost till mamman alltså.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser