Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fernissat golv  (läst 2979 gånger)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Fernissat golv
« skrivet: 08 maj-11 kl 23:44 »
Fernissad korkmatta (målad), vad kan man göra med det idag för att få till snyggt? Jag har inte kvar receptet på fernissan. Golvet är annars jämnt och det finns knappt slitna partier. Jag måste alltså inte ta bort mattan. Skall jag fernissa eller kan jag göra något annat med ytan? Skall jag ta bort fernissan och ha på något modernare? Vad isåfall? Under är det målade plankor, ca 90 år gammalt som allt annat i huset.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

malarmaster

• Småland
SV: Fernissat golv
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 19:52 »
som du beskriver är det en gammal matta. linoleum? isåfall väl värd att bevara då de är ytterst sällsynta,de flesta är utslängda sedan länge.i såfall gäller fernissa,finns på byggnadsvårdsbutiker o välsorterade färghandlare. Ulf

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 20:15 »
Nej det är äkta korkmatta från förr. Märkligt nog rätt osliten, därför funderar jag på att lägga på ny fernissa helt enkelt. Men kan jag verkligen köpa fernissa från nån modern handel och den fungerar ovanpå alltihop och blir likadant?

malarmaster

• Småland
« Svar #3 skrivet: 10 maj-11 kl 06:18 »
det ska ju helst vara en linoljefernissa o de säljs framförallt i byggnadsvårdsbutiker.men om det är en "modern" matta är den kanske för mjuk för att fernissas,risk för sprickor o avflagning.men den var fernissad innan?har det hållt går det ju att fernissa om. förr var det vanligt att fernissa mattor men då var materialet linoleum som är hårt.en modern fernissa tror jag blir för hård då den är avsedd framförallt till trägolv. Ulf

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 10 maj-11 kl 21:58 »
Skulle det ha varit linoleum i stugan hade jag slängt ut det direkt. Det blöder äckliga oljor. Inte så hälsosamt. Dom tog bort mattorna överallt i lägenheten utom i ett rum där hyresvärden vägrade eftersom den ansågs OK. Idag har sängen och andra möbler "åkt ned i mattan" så mjukt är linoleum. Det lever på nåt sätt. Den var vävburen och från före 1976, kanske annat i moderna mattor. Skulle dock inte råda en astmatiker tex att bo i ett utrymme med linoleummatta.

Den korkmatta som ligger i stugan är från före -75 i alla fall. Orginal var en likadan från ca 1934, innan dess fanns enbart golvplank. Jag tänker behålla detta under för det ger litet tilläggsisolering. Har dock köpt en skitsnygg plastmatta som jag skall lägga i vissa utrymmen som skafferi och farstu mm. Det är just i köket som jag vill ha litet av den äldre karaktären kvar och funderar därför över fernissans blandning. Passar liksom bra ihop med Näfveqvarnspisen och kopparkittlarna  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser