Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skifferplattor  (läst 2407 gånger)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Skifferplattor
« skrivet: 09 maj-11 kl 02:07 »
(Vet inte om det här är rätt rubrik men det går väl att flytta på isåfall) Jag håller på med att ta bort mossa mm som växt över skifferplattor på gångar. Några är ju litet skeva och snubbelvänliga efter att ha körts och gåtts på i nära 90 år. Bör jag röra detta eller sabbar jag om jag försöker justera plattorna? De är från 3dm till metern i storlek ungefär. Tjockleken varierar. Vill ju inte göra så de bryts eller något. Till saken hör att jag måste klara detta själv, trots rörelsehinder och litet svaga nypor efter en olyckshändelse och saknar motoriserade redskap. Har ej tillgång till sand för nivåjustering, bara matjord eller smågrus. Är dock inte avskräckt av arbete eller om det tar lång tid att fixa. Alla tips välkomnas!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ersam

• -
SV: Skifferplattor
« Svar #1 skrivet: 10 maj-11 kl 08:05 »
Testa på en platta som är lättare än de som är mer "inkilade". Lyft - gräv ur eller fyll på om det behövs. En kofot, spett och/eller en hjälpande hand brukar vara bra.

Fixar du alldeles säkert!  :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-11 kl 22:51 »
Men vad händer när jag sen sätter dit den igen, då är ju jorden lös. Den sätter sig ju efter ett tag och sen kan det bli ojämnt. I värsta fall kan ju plattan spricka när man går/kör på den sedan. Vill hemskt gärna ha litet tips på hur man på nåt enkelt sätt kan greja så det blir perfekt jämnt.

Och dom är inte lätta nån utav dom. En som jag trodde var liten (tog 15 minuter bara att skära loss mossan och kvickroten från den) visade sig ha en "mage" på undersidan och vägde typ 11-12 kg  :o Litet jobbigt för mig som bara klarar att lyfta en liter mjölk med vänster hand (tar ytterligare ett år innan den blir bra). Men skam den som ger sig, tid har jag!  ;D

Under finns det under 90 år stenhårt trampad jord. Skall jag lägga plattorna högre nu, så de kommer i rätt nivå efter ett tag? Eftersom jag inte har sand, skadar smågrus som stabilisator om jag bara har det under halva tex? Jag har hittat ett sandställe i skogen där jag skulle kunna ta litet förståss.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 10 maj-11 kl 23:07 »
Är du säker på att det är skiffer? Låter mer som kalksten som är tunga (skiffer väger inte speciellt mycket).

Du måste ju inte lyfta hela stenen för att rikta den utan bara spetta upp den delen som behöver komma högre och sen kila in småsten längs med den lyfta kanten. Genom det kommer ju jorden fortsätta att vara hårdpackad.

Du pratar om växtligheten, är den högre än stenen skulle jag skära bort den i mellanrummen med en vass kniv, sen kolla vad som behöver riktas.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-11 kl 00:04 »
Växtligheten är rätt hög på sina ställen. Den döljer som sagt många av stenarna. Är frågan om att restaurera hela gångvägen. Använder mest en skarpslipad mosshacka från trädgården. Jag tycker utseendet påminner mest om alunskiffer, är kanske av kalkskiffer men absolut inte sandskiffer eller kalksten.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 14 maj-11 kl 11:56 »
Skiffer kan också vara bra tung. Låter nästan som du skulle behöva hjälp och ta upp plattorna och göra om underarbetet. Småfix klarar du spett och kofot.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 15 maj-11 kl 01:59 »
Ja det är mest underarbetet jag oroar mig för. Vill inte att man trampar (eller kör) på en snedbelastad sten framöver och sen spricker den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser