Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni med äggen som blir kvar i redet  (läst 3834 gånger)

Hallabon

• Västergötland
Hur gör ni med äggen som blir kvar i redet
« skrivet: 09 maj-11 kl 10:31 »
Jag har en höna som ligger på ägg som förhoppningsvis börjar kläckas idag.
Jag misstänker dock att andra höns har varit där och värpt.
Det gör ju att det troligen kommer finnas ägg som inte kommer kläckas innan hönan kliver av.
Jag har ingen kläckmaskin men funderar på om jag kan ta värmeplattan till vattenbehållaren och lägga i en låda som improviserad kläckare.
Går det sedan att lägga tillbaka de kläckta kycklingarna hos hönan. ???

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: Hur gör ni med äggen som blir kvar i redet
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 11:07 »

Varför har du inte tagit bort dem andra äggen när du vet att dem ändå inte kläcks samtidigt?

Jag har en ruvande höna , men varje kväll tar jag bort dagens ägg så hon enbart ligger på dem första jag lagt dit.

Mvh

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 11:15 »
Jag har en höna som ligger på ägg som förhoppningsvis börjar kläckas idag.
Jag misstänker dock att andra höns har varit där och värpt.
Det gör ju att det troligen kommer finnas ägg som inte kommer kläckas innan hönan kliver av.
Jag har ingen kläckmaskin men funderar på om jag kan ta värmeplattan till vattenbehållaren och lägga i en låda som improviserad kläckare.
Går det sedan att lägga tillbaka de kläckta kycklingarna hos hönan. ???

Nästa gang märker du äggen hon ruvar pa och tar bort alla andra, nya ägg regelbundet (varannan dag) eller du skiljer ruvhönan av, där finns flera olika alternativ som funkar.
När din höna inte hör pipande i äggen hon ligger pa, dvs det finns kycklingar och de resterande äggen är mycket yngre och kommer inte att kläckas närmaste tid, kommer hon att lämnar redet för att vara med kycklingarna.
Vill du vara gammalmodig kan du stoppar ägg i BHn och 'ruvar' fram kycklingar, men ljus äggen innan du gör det. Kanske är de obefruktade i alla fall och ett exploderade ägg är inte roligt att ha i närheten ;-)

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 11:16 »
Ja enklast är ju att märka äggen som du lägger dit första gången.Sen tar du bort de som ev läggs dit i efterhand.

Men nu så kan du ju om du vill prova kläcka dessa ägg separat, men det låter svårt med värmeplattan. Men prova går ju alltid. Tänk bara på att du måste ha upp luftfktigheten så du kan ju inte bara lägga äggen direkt på värmeplattan.

Får du fram kycklingar kan du sedan alltid försöka få hönan att ta till sig dem. Gärna nattetid då hon är lie slöare så att säga.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 09 maj-11 kl 11:17 »
Jag lyckades med att kläcka fram några ägg som hönan lämnade när det bara var 3 dygn kvar med en värmelampa över en häst krubba i en glassback.
 Puttade på dom några gånger och hade en termometer så värmen skulle vara ok. Det gick utmärkt att lägga kycklingarna under hönan
Du kan se bilderna på min hemsida under Höns -Bruni.
                          MvH Cokett
« Senast ändrad: 09 maj-11 kl 13:46 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

saint206

• Småland
« Svar #5 skrivet: 09 maj-11 kl 13:54 »
värmematta låter lite krångligt. ta en lampa( vanlig 40W) och en burk eller något. passa sen in tempen så den blir rätt, lägg dit äggen och spraya på dom med vatten. spraya ofta framemot kläckningsdax... funkade på ankägg här..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Hallabon

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 maj-11 kl 09:17 »
OK, vet att det var dumt att låta fler höns lägga ägg i detta redet men jag får skylla på att jag är ny på detta. Kan meddela att det piper som bara den inne i äggen idag och förväntar mig så dunbollar i eftermiddag. Jag får köra med glödlampa och hoppas på att alla ägg kommer kläckas. Tack för snabba konkreta svar.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #7 skrivet: 10 maj-11 kl 11:12 »
Vi alla är/har varit nya! Hoppas du lyckas med äggen, hade varit super skoj . Mvh

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 12 maj-11 kl 20:43 »
Hur går det..  ???  jag hade inte tordats spraya vatten på hönsägg med risk att dränka dom,, fungerar nog bra på ank ägg men vad vet jag   :-[   Vi lyckades utan vatten Du kanske är modigare än jag  ;D
Mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Hallabon

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 maj-11 kl 07:53 »
En liten uppdatering.
Dag 21 kläcktes en kyckling och då satte jag nät för redet och satte in vatten och kycklingfoder.
Dag 22 var ingen kläckning och jag gjorde ordning en provisorisk kläckmaskin med lampa och vatten i en kylbox.
Dag 23 kläcktes ytterligare 1 kyckling
Dag 24 är idag och det hade inte kläckts några nya ägg på morgonen men hönan vaktar fortfarande sina ägg och blir mycket irriterad om man närmar sig med handen. förhoppningen är att hon vill fortsätta ligga i redet ett par dagar till men kliver hon av har jag ju kylboxen i reserv som förövrigt står redo med lampan tänd.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 13 maj-11 kl 08:02 »
Hur går det..  ???  jag hade inte tordats spraya vatten på hönsägg med risk att dränka dom,, fungerar nog bra på ank ägg men vad vet jag   :-[   Vi lyckades utan vatten Du kanske är modigare än jag  ;D
Mvh Cokett

Man kan lägga en fuktig handduk i botten och spraya på den med jämna mellanrum. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #11 skrivet: 13 maj-11 kl 09:49 »
Vår höna ville inte heller bli lyft på (såklart). Däremot var det inga problem på kvällen när det var mörkare i hönshuset. Prova då.
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Luffsen

• -
« Svar #12 skrivet: 13 maj-11 kl 14:03 »
Är det inte så att ankägg ska ha högre fuktighet innan kläcknng jämfört med hönsägg?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Hallabon

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 17 maj-11 kl 11:33 »
Uppdatering:
Dag 28 och en femte kyckling är kläckt och hönan ligger fortfarande på äggen. Börjar bli kämpigt att rasta henne samtidigt som jag mockar ger mat och vatten och håller ordning på kycklingarna i redet, men kycklingar kläcks uppenbarligen fortfarande så hon får väl ligga en stund till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser