Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bygger jag en ägglampa?  (läst 2946 gånger)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
Hur bygger jag en ägglampa?
« skrivet: 09 maj-11 kl 11:17 »
Ja som rubriken säger, hur gör jag för att bygga en egen ägglampa? Vad behöver jag ?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Hur bygger jag en ägglampa?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 11:21 »
Lampan på min telefon funkar kanon att lysa mina ägg med. Om du har en hyffsat stark liten diodlampa så är det lättast. En med stor ljuskälla lyser upp för mycket runt om och du ser inget. Bäst med liten men stark ljuskälla.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 11:23 »
varför inte bara köpa en riktig en,de kostar j u inte så mycket
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

AnGu

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 11:28 »
Lampan på min telefon funkar kanon att lysa mina ägg med. Om du har en hyffsat stark liten diodlampa så är det lättast. En med stor ljuskälla lyser upp för mycket runt om och du ser inget. Bäst med liten men stark ljuskälla.

Då är det väl bara till att prova olika smålampor i hemmet och se vilken som är bäst.

AnGu

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 maj-11 kl 11:29 »
varför inte bara köpa en riktig en,de kostar j u inte så mycket

Hade jag velat köpa en lampa så hade jag inte frågat hur man bygger en egen.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 09 maj-11 kl 12:26 »
Ta en stark lågenergilampa och montera den i en låda. (Om du inte förstår vilka eldetaljer du behöver och kan koppla dem bör du inte bygga en sådan här lampa) Gör ett litet hål i locket till lådan, ca 1 cm i diameter. Sätt äggets tjocka del över hålet och lys  ;)

En vanlig glödlampa blir för varmt. så det är lågenergi som gäller. Glöm sedan inte lampan igång när du är färdig för står den på för länge blir det för varmt i lådan i alla fall.

Har du inte delarna hemma är det billigare att köpa en ägglampa  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 10 maj-11 kl 08:41 »
Håller med kan vara svårt att lysa men annan lampa.
kan ni inte köpa en tillsammans om kostnaden är för dyr.
Tycker ägglampan är värd sitt pris.
Men det kanske beror på att jag inte kan bygga en egen ;)
Hedemorahöns

AnGu

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 maj-11 kl 11:10 »
Saken är inte att jag inte har råd att köpa en, utan tycker det är onödigt om det nu fungerar lika bra med en hemmabyggd (om man har alla saker hemma).

Men de lutar väl till att köpa en riktig då det tydligen ger bäst resultat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser