Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykläckt kyckling med något i baken  (läst 8770 gånger)

freeky

• Gäst
Nykläckt kyckling med något i baken
« skrivet: 09 maj-11 kl 14:38 »
Precis just nu kläcktes ett av 4 ägg, den ligger just nu och sprattlar och piper för fullt. Men, den är fortfarande  "ihopkopplad" med äggskalet via en slamsa i rumpan om man säjer. Gulesäcken är inte kvar, bara den äggviteslamsan. Kommer den att gav av av sej själv eller vad händer nu? Det var egentligen inte dags förrän imorgon för kläckning, men där ser man ;). Om inte resten av kycklingarna kommer imorgon, ska jag vänta in dom och låta den här lille vara kvar i kläckaren, eller ska jag flytta över den i buren?Det här är första gången, så jag är lite osäker :-[

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Nykläckt kyckling med något i baken
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 14:55 »
Låt den vara så kommer det torka och lossna själv. :) Risken är om man sliter bort det att det börjar blöda från naveln på kycklingen ("navelsträngen" som sitter fastkopplad). Iaf. om inte blodcirkulationen hunnit upphöra riktigt ännu. Om skalet däremot hänger kvar länge och du ser att det som "skrumpnat" ihop så ska det inte vara någon fara att plocka bort skaldelen från kycklingen. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

freeky

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 15:04 »
Okej, tack Linkoso :)

freeky

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 20:49 »
Jag kom att tänka på, ska man ge den lille vatten?

freeky

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 maj-11 kl 22:36 »
Hur viktigt är det att låta kycklingarna vara kvar i kläckaren ett dygn? Det kom 2 igår och en idag, den fjärde verkar inte leva, det är helt tyst och stilla. Jag har gjort iordning deras bur med värmelampa och så, och tänkte flytta över dom imorgon bitti. Sista kycklingen har inte varit i kläckaren ett dygn då, gör det något eller ska jag vänta?
Efter att ha läst hur ni gör med mat tänkte jag ge dom fil med kli och kokt, finhackat ägg till en början, är det rätt tänkt?
Hur långt upp hänger ni värmelampan, på ett ungefär? Vi har en såndär man har till lammen.
Tack alla ni som delar med er av er kunskap, det är ovärderligt :-*!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 10 maj-11 kl 23:45 »
Lägg en termometer under lampan och kolla hur varmt det blir, det är ju lite beroende på hur varmt det är i rummet i övrigt. Det ska vara 38 grader och det är bra om kycklingarna kan välja att lägga sig lite utanför lampvärmen om det skulle visa sig bli för varmt. Man märker rätt fort om det är för varmt eller för kallt annars. De lägger sig i en ring om det är för varmt och i en hög om de är för kallt.

Jag brukar ge mina kokt finhackat ägg och mortla startfodret i början. Jag vet att man ska ge dem a-fil och har försökt men de trampar bara i den och det kommer i spån och blandar jag den med något annat brukar de inte heller äta av den, det blir bara en kaka av det.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

freeky

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 maj-11 kl 08:26 »
Va dom äter dom små liven :D! Och vilket bordsskick dom har, klaffsar runt i filen, ut på golvet och picka i sej filen därifrån.Ulltussar :-*Ägg var jättegott ;D

freeky

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 maj-11 kl 19:33 »
Ojoj, den mörka måste vara en tuppkyckling som känner ansvaret att vakta dom grå små knytena, den anfaller handen när man ska ge dom mat!Viken tuffing ;D

freeky

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 maj-11 kl 22:07 »
Vilken aktivitet det är i buren, det rasslar som fasen när dom kutar runt, och så pang bom ligger dom som utslagna hösäckar och sover ;D.Tröttnar visst inte att sitta och titta på dom små knytena :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser